Men en forutsetning for en slik dobling er at man får dobbeltspor på jernbanen i Oslo-regionen, pluss flere kryssoverganger på jernbanenettet, påpeker Enger overfor NTB.
Den såkalte vestkorridoren, strekningen fra Oslo Sentralstasjon mot Asker, skal stå ferdig i 2012, og det vil være et viktig skritt på veien til å kunne doble trafikken innen 2020, sier han.
Den økende miljøbevisstheten i samfunnet er med på å legge forholdene til rette for økt jernbanetrafikk i Norge, mener konsernsjefen.
Miljøstipend
– NSB er ikke noe miljøproblem, men en miljøløsning, sier Enger, som tirsdag lanserte NSBs miljøstipend.
Det er et stipend som skal inspirere til og påskjønne innsats og arbeid for å bedre miljøet i tilknytning til transport. Statsselskapet har satt av en million kroner til stipendet, som skal deles ut en gang i året med en sum på 100.000 kroner.
Stolt av energisparing
En annen fjær i NSBs «miljøhatt» er ifølge Enger tiltakene som er satt i gang for å spare energi. For noen år siden satte selskapet seg som mål å minske energibruken med 15 prosent i løpet av en femårsperiode.
– Denne reduksjonen har vi nådd etter tre år, og innsparingen tilsvarer det et norsk tettsted på 3.000 innbyggere bruker i strøm i løpet av ett år, sier Enger.
Pendlerproblemer
Forrige sommer hadde NSB store problemer med avviklingen av pendeltogtrafikken inn og ut av Oslo.
På vel ei uke i begynnelsen av juli i fjor ble 38 ekstratog i rushtrafikken innstilt på Østfoldbanen, noe som skapte forbitrelse hos mange dagpendlere.
Årsaken til problemet i fjor var langt på vei mangel på lokførere, og NSB måtte leie inn 30 svenske lokførere for fylle 40 ubesatte lokførerstillinger.
Fjorårets problemer i feriemåneden juli førte til at Enger og sjefen i Jernbaneverket, Steinar Killi, ble innkalt til møte hos samferdselsminister Liv Signe Navarsete der de fikk beskjed om at de rådende forholdene ikke kunne godtas.
- Vi har kontroll
– Vi har god kontroll på situasjonen nå, sier informasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.
Han sier at tiltakene som ble satt i verk i fjor for å bedre tilgangen på lokfører og annet personell, virker så bra at man i NSB er stolt av den innsatsen som er gjort.
– Ut fra det vi vet nå, vil det ikke bli noen gjentakelse i år av situasjonen i fjor, sier Lundeby til NTB.