– Vi må sikre kundene et bedre tilbud i fremtiden og mer effektiv bruk av ressursene, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen.
NSBs forslag til ny organisering innebærer å dele jernbanesektoren inn i to nye aksjeselskaper. De har fått arbeidstitlene «Norsk Jernbane AS» og «Transportselskap AS».
Jernbane på anbud
NSB foreslår at Norsk Jernbane AS skal ligge under Samferdselsdepartementet, og ha ansvaret for den totale jernbaneleveransen. Dette innebærer utbygging og drift av jernbanen.
Transportselskap AS skal ha ansvar for tog og Nettbuss. Norsk Jernbane AS skal kjøpe persontogtjenester fra Transportselskap AS. Det skal være et kommersielt selskap med mål om lønnsomhet og avkastning i selskapet som skal ligge under Nærings- og handelsdepartementet.
– Transportselskapet vil konkurrere i anbudskonkurranser med andre tilbydere. De vil vinne mange anbud, men ikke alle, forklarer Isaksen.
– Tilbudet ikke godt nok
Isaksen mener både Jernbaneverket og NSB i dag er preget av politisk styring. Den foreslåtte organiseringen skal føre til et tydeligere skille mellom offentlige oppgaver og konkurranseutsatt virksomhet.
– Skal vi få til alt dette må vi omorganisere hele jernbanesektoren – inkludert NSB-konsernet, sier Isaksen til NRK.
– Vi ser at kundene våre ikke får et godt nok tilbud. Forsinkelser og innstillinger preger folks reisehverdag i altfor stor grad. De nye rammebetingelsene åpner for å skape bedre løsninger for jernbanesektoren, sier Isaksen.
Han har presentert forslaget til Samferdselsdepartementet, som bestemmer hvordan jernbanesektoren skal se ut i fremtiden.
Les også:
Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på
Nå starter planleggingen av lyntog til Gøteborg
Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart