Med en ekstra avgift på 25 kroner håper NSB å kunne konkurrere om passasjerene på strekningen Oslo – Gardermoen.
Avgift lik støtte
Avgiften som NSB ønsker å innføre på strekningen, tilsvarer den statlige støtten til hvert togsete på strekningen.
Bakgrunnen er at Flytoget drives uten statlig støtte, og at det dermed vil være urettferdig konkurranse dersom NSB skal få lov til å kjøre tre avganger i timen på strekningen slik det er foreslått i ny ruteplan fra 2012.
Mye rimeligere
Ifølge Aftenposten vil NSB-togene kun bruke noen minutter mer enn Flytoget, men være betydelig rimeligere. Dessuten skal Samferdselsdepartementet ha gjort det klart at det ikke ønsker en slik skjev konkurranse mellom to togselskaper som begge er helstatlige.
Selv med den foreslåtte tilleggsavgiften vil NSB være rimeligere enn Flytoget på strekningen. I dag koster Flytoget 170 kroner fra Oslo til Gardermoen, mens NSB-billetten koster 102 kroner. Det betyr at selv med en avgift på 25 kroner, vil passasjerene kunne spare 43 kroner hver vei.
Som i Stockholm
Kommersiell direktør Sverre Høven i Flytoget sier NSBs forslag om en tilleggsavgift må vurderes seriøst.
– Det er den løsningen de har valgt i Stockholm, sier Høven, som innrømmer at konkurransen fra NSB kan bli hard. Han mener at et alternativ kan være at NSB ikke får lov til å stoppe på Gardermoen i det hele tatt. (©NTB)