FØRSTE: - Vi er svært glade for at det første toget nå er ferdig. Tusenvis av arbeidstimer har resultert i et tog som vi er overbevist om at skal gi våre kunder et godt togtilbud, sier leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad.Bilde: NSB
KOMFORT: De nye togene skal gi økt komfort for togreisende, noe denne sittegruppen på NSB Komfort viser. Dette toget blir satt inn på strekningen Skien - Lillehammer, men NSB har bestilt to versjoner av Flirt: En for lange lokaltogstrekninger og en for bruk i NSB Regiontog på Østlandet.Bilde: NSB
FØRST I BERLIN: Arbeidet med NSBs nye tog har pågått i to år hos produsenten Stadler. Toget vises første gang frem offentlig på fagmessen InnoTrans i Berlin 21. - 27. september.Bilde: NSB
TO VERSJONER: Toget består av 5 vogner og blir laget i to versjoner for NSB. Tilsvarende tog er produsert til en rekke land, og er i daglig bruk en rekke steder rundt om i verden, blant annet i Sveits og Finland.Bilde: NSB
FLERE PASSASJERER: 50 nye tog gjør at NSB kan bedre rutetilbudet. Når alle togene er i drift skal de kunne øke produksjonen med 30 prosent og doble passasjertallet på Østlandet.Bilde: NSB
INFO: Informasjonsskjermer i vognene kan blant annet brukes til å informere passasjerer om avvik og (selv om NSB håper å unngå det) forsinkelser.Bilde: NSB
UNIVERSELT: Togene er bygget for å imøtekomme kravene om universell utforming. Derfor er også toalettene mer romslige.Bilde: NSB
200 KM/T: - Jeg er veldig stolt og rørt, fordi FLIRT-toget vi har produsert for NSB ikke bare er nok et tog for oss. Dette er det første Stadler toget som har en topphastighet på 200 kilometer i timen. Dette er en ny milepel i Stadlers historie, sier eier og konsernsjef i Stadler Rail, Peter Spuhler.Bilde: NSB
FOR ALLE: For å lage best mulig tilgjengelighet for alle har Flirt-togene dedikerte plasser for rullestolbrukere.Bilde: NSB
NY ARBEIDSPLASS: Slik ser lokomotivførernes nye arbeidsplass ut.Bilde: NSB
TESTES: Toget skal gjennomgå omfattende testing både i Sveits og i Norge. Deretter må det godkjennes av norske myndigheter, og NSBs ansatte må få opplæring, før toget kan settes inn i vanlig trafikk.Bilde: NSB