Konkurransen består i å designe og bygge biler som kan kjøre så langt som mulig på energimengder tilsvarende en liter drivstoff.
I klassen for brenselcellekjøretøy holdt NTNUs PureChoice inn til andreplass med 729 kilometer, kun slått av nederlandske De Haagse Hogeschool med sine 848 kilometer.
2000 studentene fra 22 land deltok.
Les også:
Minst mulig på mila
Vant på sikkerhet
I konkurransen brukes faktorer for å regne om hydrogenbil-resultater til forbrenningsmotor-ekvivalenter.
NTNU-studentene gikk i tillegg helt til topps når det gjaldt både sikkerhet og kommunikasjon, og stakk av med begge prisene
– Vi er veldig fornøyd, sier NTNU-studenten Bjørn Hembre.
Uheldige høyskolestudenter
Like fornøyde var neppe studentene fra Høyskolen i Østfold, som deltok med sin bensindrevne bil Phi i klassen Urban Concept.
Laget røk på en smell da et drev ble ødelagt i første heat. Problemene fortsatte utover konkurransen, til tross for iherdig innsats og assistanse fra NTNU-laget.
Opp og ned
– Resultatene viser at studentene blir bedre og bedre år for år. De tekniske utfordringene er store og de norske lagenes innsats har vært svært god, med både opp- og nedturer, oppsummerer fungerende kommunikasjonssjef Kim Bye Bruun i Norske Shell.