KARRIERE

NTNU vil bruke matematikk-skjønn

MATTE: Nye signaler fra NTNU.
MATTE: Nye signaler fra NTNU. Bilde: Stein Jarle Olsen
Stein Jarle Olsen, Dag Yngve DahleStein Jarle Olsen, Dag Yngve Dahle
17. jan. 2011 - 13:31

I dag nektes sivilingeniører opptak som til Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), som er pedagogikkfaget som de må ha for å få lektorkompetanse og dermed skal kunne undervise i matematikk i skoleverket.

37,5 poeng

Grunnen er at sivilingeniørstudiet ikke gir dem nok studiepoeng i matematikk.

Dagens regler slik de praktiseres av NTNU og Universitetet i Oslo krever 52,5 studiepoeng i matematikk. I utgangspunktet er kravet 60 studiepoeng, noe som tilsvarer ett års fullstidsstudier i faget. Men sivilingeniørene får fritak for 7,5 studiepoeng.

Det som er trøblete for siv.ing.-ene, er at de fleste av dem "kun" har 37,5 godkjente poeng i matematikk.

Lanserer matteleksikon

Skjønn

Fremskrittspartiets Tord Lien er blant dem som har engasjert seg i saken. Han har blant annet tatt kontakt med NTNU for å få en forklaring til hvorfor dette er dagens praksis.

Nå foreligger svaret fra NTNU. I et brev til Lien skriver NTNU at de kommer kritikerne delvis i møte:

"NTNU mener at et totalt omfang på 60 studiepoeng i matematiske fag, tilsvarende ett år fulltidsstudier, er et rimelig krav til opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og deretter kvalifikasjoner til å undervise i matematikk...NTNU mener at for sivilingeniører er det akseptabelt at de har 52,5 studiepoeng i matematiske fag, da de kan godskrives 7,5 studiepoeng som generell matematikkompetanse fra sin anvendte bakgrunn i ingeniørfag, uten å dokumentere dette spesielt."

NTNU opprettholder altså kravet om 52,5 studiepoeng. Det nye nå er at universitetet vil bruke skjønn i vurderingen:

"I sivilingeniørstudier med sterke elementer av matematikk i andre fag, kan disse godkjennes i en individuell vurdering.", heter det i brevet.

Superelevene ble færre

Ny runde med superlærere

Godt nytt

NTNU lover også å se nærmere på realkompetanse.

"På samme måte er vurdering av realkompetanse nødvendig i de tilfellene hvor sivilingeniører har tilegnet seg kunnskap gjennom å ha praktisert som sivilingeniører, eller på andre måter. NTNU vil også sørge for å få utredet mulige ordninger for dette."

Tord Lien ser signalene som mer enn en halv seier.

– Jeg kunne tenke meg ett litt klarere svar, men innkasserer herved nesten en hel seier. Konsekvensen av dette vil bli at langt flere sivilingeniører kan bli lærere, noe som er bra. I praksis vil jeg anta at de med siv.ing.-utdanning fra de mest ingeniørfaglig orienterte studieretningene i stor grad vil få anledning til å ta matematikkdidaktikk og dermed PPU. Samtidig lover jo NTNU å legge til rette for at de studentene som ikke tar slike linjer vil bli informert om mulighetene for å kvalifisere seg gjennom å ta matematikk som valgfag. Jeg synes dette er godt nytt fra NTNU, sier Lien til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

LEDER: Slipp siv.ing-ene løs i mattetimene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.