Volkswagen vil ikke kompensere norske og andre europeiske eiere av dieselbiler det er jukset med utslippsdata for, slik de gjør i USA. Det reagerer EU sterkt på.
– I Europa konsentrerer vi oss om reparasjons- og serviceprosessen, heter det i en kunngjøring fra VW-ledelsen.
– Situasjonen i USA og Canada er ikke automatisk sammenlignbar med andre markeder i verden. Derfor kan vi ikke bare rulle ut denne kompensasjonsplanen i andre markeder, heter det videre.
Lite imponert
Dette er EUs industrikommissær Elzbieta Bienkowska lite imponert over, noe VW-sjefen Matthias Müller fikk klar beskjed om på et møte i Brussel torsdag.
– Hun gjentok sitt klare standpunkt som er at europeiske forbrukere må behandles på samme måte som amerikanske forbrukere, sier en talskvinne.
Amerikanske eiere av biler som omfattes av utslippsskandalen, tilbys 1.000 dollar, rundt 8.800 kroner i kompensasjon, samtidig som VW utbedrer bilene deres slik at partikkelutslippene blir i tråd med bilens spesifikasjoner.
- Les også: Dette er de sikreste bilene
Siste ord ikke sagt
VW-eiere i Europa har ikke fått tilbud om kompensasjon, noe bileiernes interesseorganisasjoner reagerer sterkt på.
– Siste ord er absolutt ikke sagt, lover Fredrik Daveby i Motormännens Riksförbund, som er det svenske motstykket til NAF i Norge.
– Vi vil studere effekten av de tiltakene VW gjør med de aktuelle bilene, og det vil bli avgjørende for hva vi vil anse for å være rimelig kompensasjon, sier han.
EU er enig og har etterlyst mer informasjon om hva Volkswagen akter å gjøre for å utbedre bilene de har jukset med utslippsdata til.
EU-kommisjonen krever at VW legger fram alle tekniske detaljer for å kunne vurdere hvilke konsekvenser utbedringene får for drivstofforbruk og utslipp, sier Bienkowskas talskvinne.
- Les også om den nye rapporten: Ny rapport: Elbiler er ikke billigste vei til lavere utslipp
Komfortable
Harald A. Møller AS, som er importør av biler fra VW-konsernet i Norge, mener at Volkswagens løsning for å utbedre motorene i Europa ikke forringer bilens verdi.
– I Europa har man helt andre tekniske løsninger tilgjengelig enn hva man har i det amerikanske markedet, blant annet på grunn av ulikheter i utslippslovverket knyttet til NOx og CO2, opplyser bilimportørens informasjonssjef Anita Svanes til VG.
– Innen EU har Volkswagen-konsernet fått godkjent tekniske løsninger som effektivt og relativt enkelt gjør at bilene skal etterleve utslippskrav, uten at det påvirker bilens øvrige egenskaper. Vi er komfortable med hvordan dette skal løses i Europa, understreker hun.