Batterifergen Ampere eies av Norled og blir satt i drift i januar neste år. Den skal trafikkere strekningen mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane og er bygd av Fjellstrand verft i Omastrand.
– Grønt skifte
Fergen kan ta 120 biler og 360 passasjerer og drives utelukkende av litiumionebatterier. Den lades om natten.
– Vinneren er et eksempel på grønt skifte i praksis. Innovasjon og entreprenørskap i næringslivet muliggjøres av grønne rammebetingelser, og resultatet er at Norges maritime næring tar ledertrøya på batteriferger, sier ZERO-leder Marius Holm.
Batterifergen har også vakt internasjonal oppmerksomhet og ble i oktober kåret til «Ship of the Year» under verdens største shippingmesse, SMM, i Hamburg.
Ny pris
Den nye miljøprisen er et samarbeid mellom miljøstiftelsen ZERO, Næringslivets Hovedorganisasjon og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.
Den skal oppmuntre til klimavennlig innovasjon og nyskaping i norske bedrifter samt gi oppmerksomhet til bedrifter som har skapt gode resultater på området
Les også:
Oslo Havn gjorde klar høyspentkabler for skip i 2012. I dag ligger de ubrukt


Slik kan skip seile lydløst i Arktis
Optimistene tror på byggestart for skipstunnelen på Stad i 2018