17,3 kilowattimer (kWh) - det er kapasiteten på litiumionebatteriet som sitter i nye Audi Q7 e-tron quattro.
Det er tilstrekkelig til å gi det største medlemmet i den stadig voksende e-tron-familien en batterirekkevidde på 56 kilometer (km).
Les også: Denne superbilen må du trenes opp til å kjøre
Størst
– Her setter vi rekord for plug-in-hybrider i dette segmentet, heter det fra Audi som viser fram bilen i Gèneve denne uka.
Mitsubishi, som var først ut med en ladbar suv, har et 12 kWh-batteri i sin Outlander PHEV og en oppgitt batterirekkevidde på 52 km.
Den vannkjølte batteripakken i Q7 e-tron består av 14 moduler hver med 12 celler à 28 amperetimer.
Batteriet kan lade med opp til 7,2 kilowatt ladeeffekt, som tilsier at bilen må stå plugget i rundt to og en halv time for en fullading.
Les også: Denne sørger for ny elbilrekord
Effektivitetshjelp
Audi skriver at Q7 e-tron etter ECE-standarden for plug-in-hybrider har et teoretisk forbruk på 1,7 liter/100 km med et CO2-utslipp på 49 g/km.
Energibruken sørges for å holde nede ved at bilen selv stiller seg inn i den mest effektive av fire hybridkjøremodus basert på navigasjonsdata, sanntids trafikkinformasjon og sensordata fra kamera og radar.
«Predictive efficiency assistant» kalles dette systemet.
Les også: Derfor er Tesla Model X så forsinket
0- til 100 km/t på 6,0 sekunder
Audi Q7 e-tron yter totalt 275 kW/700 Nm.
Den kombinerer en sekssylindret 3,0 tdi (190 kW/600 Nm) med en elmotor som yter 94 kW og 350 Nm som er integrert i den åttetrinns tiptronic-girkassa.
Dieselmotoren har aktive motorfester for å redusere vibrasjonene.
Ifølge produsenten skal parallellhybriden klare en akselerasjon fra stillestående til 100 kilometer i timen på seks sekunder blank og en topphastighet på 225 km/t.
Selv om dette er en fem meter lang suv med mye tung kraftelektronikk om bord, er bilen ifølge Audi selv relativt lett.
Vekten oppgis imidlertid ikke, men det gis noen eksempler på vektbesparelse: Bare det nye hjulopphenget fjerne 60 kg sammenlignet med forrige generasjon Q7.