Forskere fra det teknologiske Nanyang-universitetet i Singapore (NTU) kunngjorde i går et stort gjennombrudd innen batteriteknologi.
Oppladingstid og total levetid skal være betydelig forbedret over litiumionebatteriene som er standard i mye av dagens elektronikk, inkludert mobiler, laptoper, elsykler og elbiler.
Batteriet skal angivelig være i stand til å lades opp til 70 prosent i løpet av to minutter. Om dette forholdet er overførbart til noe så stort som en elbilbatteri er ikke oppgitt, men kan være mer realistisk med mindre elektronikk som mobiltelefoner.
Angår mange industrier
– Dette gjennombruddet har en bred innvirkning på alle industrier, spesielt for elektriske kjøretøy, der forbrukere blir satt ut av den lange oppladningstiden og begrenset batteritid, skriver NTU i en pressemelding.
Universtetet forteller videre at den nye batteriteknologien skal kunne spare elbileiere for kostnader på titusenvis av dollar ved batteriskifte.
Førsteamanuensis ved NTU, Chen Xiaodong, skal være mannen som har ledet forskningen mot batterifunnet.
– Elbiler vil være i stand til å øke rekkevidden drastisk med kun fem minutters lading, som er på linje med tiden som trengs for å pumpe bensin i dagens biler, sier Chen.
Les også: Professorens batteri kan bli like stort som en enebolig
Titandioksid
Materialet titandioksid er sentralt i det nye batterifunnet. Der karbon vanligvis har blitt brukt i anoden til litiumionebatterier, har de nå funnet ut at et nytt gel-materiale laget av titandioksid kan brukes som anode med stort hell.
Forskerne har funnet en måte å omdanne titandioksiden til små nanorør som skal være tusen ganger tynnere enn diameteren på et menneskehår.
Dette skal ifølge Chen øke hastigheten på de kjemiske prosessene, som gjør det mulig å lade batteriene opp betraktelig raskere.
Titandioksid er et stoff som det finnes rikelig av i naturen. Det er allerede et anvendelig stoff som det brukes mye av, blant annet som et fargestoff i papir, tannkrem og medisiner. Det blir også brukt i solkrem for å hindre UV-stråler å trenge gjennom til huden.
Les også: Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler
Lading på under 15 om to år
Batteriet skal tåle 10.000 ladesykluser mot litiumionebatterienes 400-1200 (ifølge ThermoAnalytics). De er med dette beregnet å vare i 20 år, mot forgjengerens 3-4 år.
Universitetet skriver at litiumionebatterier vanligvis bruker tilsetningsstoffer som binder elektrodene til anoden. Dette skal ifølge Chen ikke være nødvendig i de nye batteriene.
Dette skal sørge for at mer energi kan lagres i batterier av samme størrelse.
Professor Rachid Yazami ved samme universitet var i sin tid med på å finne opp den tradisjonelle litium-karbon-anoden for 30 år siden.
Han sier at det fortsatt er et forbedringspotensiale når det kommer til energitetthet i forbindelse med hvor raskt et elbilbatteri er i stand til å lades opp.
– Ideelt sett bør ladetiden for batterier i elbiler være under 15 minutter, noe Chens nanostrukturerte anode har bevist å gjøre, sier Yazami.
Les også:
Slik fungerer batteriet som endret verden
Slik får du maksimalt ut av mobil-batteriet
Silisiumbaserte solceller har aldri hatt høyere virkningsgrad