OLJE OG GASS

Ny dødsulykke på Goliat-prosjektet

Arbeider omkom i romjula. Totalt har tre personer omkommet på flyteren.

Arbeidsulykken skjedde ved Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, Sør-Korea i romjulen.
Arbeidsulykken skjedde ved Hyundai Heavy Industries offshoreverft i Ulsan, Sør-Korea i romjulen. Bilde: Roald Ramsdal
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
6. jan. 2015 - 10:57

I romjula skjedde en ny dødsulykke under ferdigstillingen av Goliat-flyteren ved Hyundais gigantiske verft i Ulsan i Sør-Korea.

Dette er den tredje dødsulykken som rammer prosjektet, som er en av de største installasjonene til norsk sokkel som bygges i Asia.

Les også: To arbeidere døde på Goliat-prosjektet

Innleid arbeider

Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge, bekrefter dødsfallet overfor Teknisk Ukeblad. Klemulykken skjedde i romjulen, i forbindelse med arbeid på en heis 27. desember.

– Det er forferdelig trist og tragisk. Vi er rystet av en slik ulykke, sier han.

Det var en 21 år gammel arbeider fra selskapet BC Tech som omkom, ifølge Korea Joongang Daily.

Sikkerheten ved Hyundais verft og fabrikker har fått stor oppmerksomhet i Sør-Korea den siste tiden. I fjor omkom totalt 11 personer i 10 arbeidsulykker ved selskapets arbeidssteder, ifølge den koreanske avisen. Alle de omkomne har vært innleide.

Les også: Internrevisjon advarte mot tidspress og HMS i Goliat-byggingen. Nå har to liv gått tapt

Granskning

Wulff forteller at verftet har fulgt opp mannens kollegaer og etterlatte.

– Våre tanker går til de etterlatte og kollegene, sier han.

Det er den tredje dødsulykken på dette prosjektet. Hva tenker dere om det?

– Vi har iverksatt en rekke tiltak for å sikre godt HMS-arbeid på verftet og vi har hatt et stort team som har jobbet tett med ledelsen ved verftet for å sørge for å ivareta HMS-kvaliteten på en skikkelig måte. Når slike arbeidsulykker skjer, er det forferdelig trist, sier han.

Wulff forteller at de har iverksatt en granskning etter ulykken. Arbeidet på flyteren ble også stoppet, men ble igangsatt etter å ha vurdert sikkerhetsnivået.

Goliat ble sjøsatt rett før jul. Nå ligger flyteren noen nautiske mil utenfor Ulsan for å gjennomgå omfattende tester.
Goliat ble sjøsatt rett før jul. Nå ligger flyteren noen nautiske mil utenfor Ulsan for å gjennomgå omfattende tester.

– Ikke tidspress

I mars 2014 advarte Eni i en internrevisjon om at prosjektet er tidsfrist-drevet og at det var en risiko for at dette kan «kompromittere sikkerheten på arbeidsplassen og integriteten av kritisk utstyr».

Statoil som er partner i Goliat-prosjektet rådet i mars også Eni om å «lette presset litt for å redusere risikoen relatert til HMS», fremgår det av et møtereferat Teknisk Ukeblad har fått innsyn i.

Fagforeningskilder ved Hyundai-verftet forteller til Korea Joongang Daily at den omkomne arbeideren utførte arbeid som ikke var en del av hans vanlige oppgaver. Dette skal ha vært på grunn av mangel på arbeidskraft og hastverk med å gjøre ferdig prosjektet, ifølge avisen.

Wulff mener ulykkene ikke kan forklares med tidspress i prosjektet, han presiserer imidlertid at det er litt tidlig å konkludere på den siste ulykken.

– Disse ulykkene har ikke skjedd på bakgrunn av tidspress, så vidt vi kan bedømme. Det er en risiko knyttet til denne typen konstruksjonsarbeid. Vi går ikke på kompromiss med HMS-arbeidet. Vi har et stort team på plass for å følge opp HMS-arbeidet, sier han.

Ptil orientert

Petroleumstilsynet ble orientert om ulykken av Eni Norge i romjula.

– Det er tragisk, det er ikke annet å si, sier Inger Anda, informasjonssjef i Petroleumstilsynet til Teknisk Ukeblad.

Tilsynsorganet har ingen myndighet i forbindelse med byggeprosjekter i utlandet.

– Vi har ingen jurisdiksjon i et annet land, men vi er orientert, og det synes vi er ryddig av Eni Norge.

Etterforskning

– Vi er veldig lei oss for at denne ulykken skjedde på vår byggeplass, sier en talsmann for Hyundai Heavy Industries til Korea Joongang Daily.

Ifølge avisen blir nå ulykken etterforsket av lokalt politi. Talsmannen forteller at de vil fullt ut samarbeide under etterforskningen for å finne den eksakte årsaken til ulykken.

Les også:

Ny Goliat-kontrakt kan redde norske Aibel-jobber  

Tidenes verste resultater for Hyundai. Sentral årsak: Goliat

Yme-fjerneren oppkalt etter avdød nazi-ingeniør  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.