Ferjen mellom Finland og Estland skal ha gassmotor, sannsynligvis LNG dual fuel, og er tilpasset isforholdene i Østersjøen.
Det er AS Tallink Grupp som har bestilt den nye ferjen på 49.000 bruttotonn.
"Norsk" historie
Den 212 meter lange bil- og passasjerferjen skal bygges ved Åbo-verftet Meyer Turku Oy, med tidligere sterke bånd til Norge via STX, Aker og Kværner.
Fra 2002 til 2009 bygget Åbo-verftet seks ferjer for Tallink.
Les også: Bygget om fra diesel til gass på fem uker
Teknisk sprang
Meyer Turkus administrerende direktør, Jan Meyer, sier at samarbeidet med Tallink løftes opp til et nytt teknisk nivå med den avanserte ferjen.
Skipet vil ifølge verftet bli svært energieffektivt ved å ta i bruk en rekke nye innovative løsninger og ny teknologi.
Les også: Rederiene kaster seg over de ultrastore containerskipene
Is og svovel
Skroget er tilpasset høy fart og is.
Designen har tatt hensyn til grønne verdier i alle ledd, fra drivstoffbruk til redusert avfallsproduksjon og resirkulering, skriver Meyer Turku i en pressemelding.
Flere detaljer er det ikke opplyst om, heller ikke om det blir DF-motorer fra Wärtsilä.
Med LNG-motorer vil skipet tilfredsstille strenge utslippskrav innen ECA-området Østersjøen, det vil blant annet si maks 0,1 prosent svovel.
Kontrakten er på 230 millioner euro (ca. 1,96 milliarder kroner med kurs 8,5).
Les også:
Endelig har Rolls-Royce fått solgt en gassmotor utenfor Norge