Eksisterende nordsjøhelikoptre er sertifisert med 30 minutters såkalt «run-dry»-kapasitet, altså at hovedgirboksen skal takle en halvtimes gange uten smøring før den sier takk for seg og havarerer.
Nå strekker Agusta Westland den lengre med sin nye AW189:
50 minutter tørrkjøring
Ifølge helikopterprodusenten selv skal hovedgirboksen til AW189 være i stand til å overføre kraft til hovedrotoren i hele 50 minutter ved tap av smøreolje.
– Det gjør at helikopteret tilbyr en unik sikkerhet ved langdistanseoperasjoner offshore, heter det fra Agusta Westland.
AW189 sar er nå i ferd med å få sin EASA-sertifisering, mens FAA-sertifisering er berammet senere i år.
De første helikoptrene skal leveres mot slutten av dette året. Lanseringskunden er Bristow Group.
Les også:
Girkassa er helikopterets akilleshæl
Ett tannhjul kostet 16 liv i Nordsjøen
Tilbudt norsk kunde
Foreløpig ser det ut til at AW189 i starten vil fly kun på britisk side av Nordsjøen.
– Vi har ikke konkrete planer om å sette AW189 i drift i Norge. Men vi har tilbudt denne helikoptertypen til en kunde, uten at jeg ønsker å gå i detaljer, sier daglig leder i Bristow Norway, Renee de Jong.
Han påpeker samtidig at Bristow Group ser på AW189 som en kandidat for både tilbringertjeneste (mannskapsbytte) og søk- og redning (sar).
Helikopteret er i åttetonnsklassen, altså mindre enn helikoptertypene som i dag står for storparten av personelltransporten til norsk sokkel, Sikorsky S-92 og Eurocopter AS332/EC225 Super Puma.
Men kabinstørrelsen er ikke så mye mindre: AW189 er i utgangspunktet konfigurert med 16 seter, men har muligheten for 18 passasjerseter.
Les også:
Super Puma kan fly i Nordsjøen igjen
Her gjør vi noe vi ikke kan gjøre i Norge
Britisk sar-kontrakt
For 40 år siden produserte Westland dagens norske redningshelikoptre, Sea King Mk. 43B.
Ved nyttår blir det klart om Agusta Westland skal levere også etterkommeren. Deres størstemann, den tremotors AW101, er sammen med EC725 igjen i finalen i den norske redningshelikopteranskaffelseskonkurransen.
I mars vant Bristow anbudskonkurransen om å operere redningstjenesten i Storbritannia.
Ifølge kontrakten med det britiske transportdepartementet starter det med en overgangsperiode fra 2015 til 2017 og deretter ti års drift.
I motsetning til Norge, som kjøper 16 helikoptre av samme type, har britene delt opp basene sine på to typer. Sar-tjenesten skal drives med 10 mellomtunge AW189 og 10 tunge S-92. I tillegg anskaffes to treningshelikoptre – ett av hver type.
Agusta-Bell
AW189 ble lansert i 2011 og Agusta Westland har foreløpig bokført over 80 bestillinger.
Dette er en sivil versjon av AW149 som fløy første gang i 2009.
AW149 igjen bygger igjen på AW139, som opprinnelig ble konstruert av Agusta og Bell, men blant annet med forlenget skrog og kraftigere motorer (2 x GE CT7-2E1, 1 492 kW).
Agusta Westland startet fullskalaproduksjon av offshoreversjonen på Vergiate-fabrikken i Italia i juni. Sar-versjonen skal bygges på Yeovil-anlegget i Storbritannia.
Les også: