– Selv om vi er elbilpionerer, betyr ikke det at vi har slått fra oss hydrogenbiler. Tvert imot investerer vi tungt i brenselceller. Den andre bølgen nullutslippsbiler som kommer etter elbilene, vil være brenselcellebiler fra Renault-Nissan-alliansen og vår strategiske partner Daimler.
Det var et av budskapene fra den Nissan-Renaults karismatiske sjef Carlos Ghosn da han presenterte Nissans såkalte Green Program 2016 mandag.
22 milliarder til ny teknologi
Dette er tredje gang Nissan legger fram en slik grønn strategi.
Første gang var i 2002 og andre gang var i 2006. Sistnevnte varte fram til 2010 og fokuserte på å redusere CO2-utslipp. I denne planperioden ble elbilen Nissan Leaf utviklet. Den ble vist fram første gang sommeren 2009.
I kommende planperiode er målet å redusere karbonfotavtrykk i hele verdikjeden, fra kontorer, forhandlere og selve produksjonsanleggene, ved å øke andelen nye fornybare energikilder
Dessuten skal 70 prosent av F&U-budsjettene hvert år framover dedikeres utvikling av miljøteknologier.
Ifølge teknologidirektøren i Nissan, et av verdens 50 største selskaper målt i omsetning, vil dette totalt over seks år representere over 300 milliarder yen, cirka 22 milliarder kroner.
1,5 mill. om fem år
– Med Leaf har vi allerede historiens mest solgte elbil med over 15 000 solgte hittil. I 2016 skal Nissan fortsatt være den klare eneren i produksjon og salg av elektriske biler. På dette tidspunktet har vi lansert minst tre nye elbiler og passert 1,5 millioner solgte elbiler, annonserte Ghosn.
Han forklarte at når det gjelder elbiler, handler det ikke lenger om å stimulere fram etterspørsel, men å svare på kundenes krav.
Nissansjefen la til at ambisjonen fortsatt er å ha kapasitet til å produsere 500 000 batterier årlig fra 2015.
Når Nissan kommer på markedet med en kommersiell brenselcellebil, og hva slags, er imidlertid ikke helt spikret:
Fellesprosjekt
– Vi har ikke som vane å slenge fram en lanseringsdato før vi har et spesifikt konsept. Vi er nå på stadiet der vi i Renault-Nissan og Daimler studerer og sammenligner hverandres brenselcelleteknologier som vil bli slått sammen i den kommende modellen. Den vil ikke komme de neste to-tre årene. Dette vil ta litt mer tid. Men det vil skje, understreket Ghosn.
Han påpekte at Nissan har en lang hydrogenhistorie, og viste til at selskapet tidligere denne måneden presenterte neste generasjons brenselcellestack som er 50 prosent mindre enn forrige versjon.
– Som på elbil ønsker vi lederrollen når det gjelder brenselceller. Sammen med Renault-Nissan og Daimler representerer sammen bransjens største teknologikraft, og vi vil dele teknologiene både på hydrogen, diesel og hybrider, sa Ghosn.
Motvillig hybridisering
Der Nissan imidlertid har gjort noen justeringer på forretningsplanen, er når det gjelder hybrider.
Tidligere har Ghosn vært en uttalt motstander av hybrider, der rivalen Toyota var pioneren, og påpekt at det er mer logisk å gå rett over på helelektrisk framdrift.
Nå er det andre toner. Nissan skal lansere en hybrid i 2013 og en ladbar hybrid (plug-in) i 2015. Alle under effektivseringsmerket «Pure Drive» som ble introdusert i 2009 med Qashqai.
– Som bilprodusent må vi respondere på etterspørsel. Det gjør vi nå, selv om vi har mer tro på annen teknologi, var Ghosns forklaring fra scenen.
– Alle teknologier har noen i tet, og når det gjelder hybrider var ikke det oss. Hybrider er viktig i Japan, ganske viktig på det amerikanske markedet, men ikke-eksisterende i Europa, Kina og voksende markeder, påpekte han.