En nyutviklet maskin som støper veisålen og legger skinner i en enkelt operasjon skal gjøre legging av skinner til skinnegående fremkomstmidler både raskere og billigere.
– Man sparer rundt 40 prosent av tiden det vanligvis tar å legges nye skinner, forteller Carl Åge Bjørgan i Alstom, som har utviklet maskinen.
Reduserte kostnader
I franske Toulouse ble det nylig bestemt at maskinen, som har navnet Appitrack, skal benyttes til å legge 100 prosent av skinnene i den nye trikkeinfrastrukturen.
– Det er antatt at bruk av Appitrack vil reduserer prosjektkostnadene til dette prosjektet med rundt 15 prosent, sier Bjørgan.
I tillegg til en kostnadsreduksjon, sier han at Appitrack reduserer omfanget av arbeid på området hvor skinnene legges.
– Noe som også reduserer forstyrrelser i bybildet. Siden operasjonene er automatisert, reduseres også risikoen for menneskelige feil, sier Bjørgan.
Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Tre ganger så rask
Maskinen har blitt brukt med hell i en lang rekke byer.


– I Nottingham hadde vi totalansvaret for utvidelsen av trikkeinfrastrukturen, forteller Bjørgan.
Maskinen legger i gjennomsnitt rundt 150 meter med skinner på en dag, noe som ifølge Bjørgan er tre ganger så mye som tradisjonelle metoder.
Maskinen består av to maskindeler med ulike oppgaver i skinneleggingen. Den første maskinen legger betong langs en forhåndsbestemt trikkeinnretning, mens den andre maskinen noen få meter bak planter skinnefestene ned i den ferske betongen. Når betongen har herdet kan skinnene legges i skinnefestene, og strekningen er ferdigstilt.
Les også: Gigantisk boremaskin skal drive 7,8 kilometer lang tunnel
Kommer på jernbane
Nå håper Alstom at Oslo vil velge å benytte maskinen når trikkeskinnene skal oppgraderes og forlenges.
– Dette vil være en veldig aktuell teknologi når sporene skal fornyes og forlenges i Oslo, sier Bjørgan.
Selv om Appitrack så langt er brukt for legging av trikkeskinner, sier Bjørgan maskinen snart også vil være klar for legging av jernbaneskinner.


– Den kan dermed være aktuell til for eksempel utbyggingen av Follobanen, sier han.
Les også:
Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter