ISTANBUL/ANKARA: – Den nye flyplassen i Istanbul er en miljøkatastrofe som innebærer ødeleggelse av våtmarker, innsjøer og 6172 hektar skog. Istanbul mister en viktig drikkevannskilde, og mange dyrearter mister sitt habitat, sier miljøingeniør Baran Bozoglu, leder for de 13.000 medlemmene i CMO, tyrkiske miljøingeniørers kammer.
Ikke utredet godt nok
Vi møter Bozoglu i et Ankara tapetsert med bannere av president Erdogan. Bozoglu har kjempet i over to år for å stanse byggingen av Istanbuls nye megaflyplass
I august ble det kjent at flyplassen skal hete RTE, eller Recep Tayyip Erdogan. I valgkamptaler kalte han flyplassen «nasjonens seiersmonument.»
– Vi har tre søksmål gående. To av dem handler om at konsesjonen til å bygge og drifte flyplassen ble delt ut før miljøkonsekvensene var godt nok utredet, sier Bozoglu.
Med på søksmålene er også paraplyorganisasjonen TMMOB, en NGO med 445.000 medlemmer fra 24 ingeniør- og arkitektorganisasjoner.
Les også: På denne lufthavnen ble det satt verdensrekord sist helg
Dårlige grunnforhold
Landskapet der flyplassen bygges består av åser, hogstfelt, innsjøer og groper etter nedlagte kullminer.
Dette må jevnes ut før byggearbeidene kan starte på det én million kvadratmeter store terminalbygget og de seks rullebanene.
For å få jevnet ut området skal 2,5 milliarder kubikkmeter masse fraktes til byggeplassen fra et annet megaprosjekt, Kanal Istanbul, den planlagte 45 kilometer lange og 150 meter brede kanalen mellom Marmarahavet og Svartehavet.
– Kjemikalier fra grunnarbeidene vil sige ned i grunnen og forurense grunnvannet. Grunnmålingene som gjengis i miljøkonsekvensrapporten er ikke adekvate og ble gjort med tanke på en toglinje og ikke en flyplass, advarer Bozoglo. Nå oppfordrer han de norske arkitektene til å trekke seg fra prosjektet.
– Norge fører en god miljøpolitikk på hjemmebane, men så kommer dere hit og deltar i et byggeprosjekt med kriminelle aktører. Kanskje soldater og politi kan handle uten å tenke selv, men ingeniører og arkitekter har et ansvar for å beskytte mennesker og naturen, sier Bozoglu.
Les også: Rullende takke
Korrupsjonsskandale
Referansen til «kriminelle aktører» går på at sjefene hos de fem entreprenørselskapene som utgjør IGA, konsortiet som bygger flyplassen, ifølge tyrkiske og internasjonale medier skal ha hjulpet Erdogan med å sikre seg kontroll over en avis og en tv-stasjon i bytte mot løfter om statlige byggekontrakter.
Lydopptak av telefonsamtalen som dokumenterer avtalen ble lagt ut på Youtube sist vinter. Etter press fra Erdogan ble senere Youtube og Twitter i en periode blokkert i Tyrkia.
Etter intervjuet med Bozoglu har vi forsøkt å få en kommentar fra Gudmund Stokke, partner og daglig leder i arkitektselskapet Nordic Office of Architecture, som har fått i oppdrag å tegne flyplassen, men han har ikke besvart våre henvendelser.
Da vi intervjuet Stokke i forbindelse med Erdogans valgkampsirkus på flyplassbyggeplassen i Istanbul 7. juni, benektet han å ha noen som helst rolle i Erdogans nasjonsbygging.
– Jeg har ikke noe befatning med det i det hele tatt. Jeg jobber for et konsortium som skal bygge en flypass.
– Hva med sjefene i IGA som er implisert i en korrupsjonsskandale?
– Det har jeg ingen kommentar til. Jeg vet ingenting om det, sier Stokke.
Les også: Flyplassen til en av verdens største byer får én terminal
– Må gjøres noen inngrep
Ifølge Stokke er det uproblematisk å hugge 2,5 millioner trær i Istanbul.
– Da vi bygget Gardermoen, tok vi ned flere kvadratkilometer med skog og fjernet 230 eneboliger. Når du skal bygge stor infrastruktur som er viktig for samfunnsutviklingen, må det gjøres noen inngrep.
– Istanbul er kanskje ikke helt sammenlignbart med Norge?
– Jo, svarer Stokke kontant.
Stokke hevdet også i intervjuet at miljøkravene fra både IGA og tyrkiske myndigheter er høye.
– Miljøsiden blir det mye fokus på, sa han, og la til at det var for tidlig å utdype dette nærmere.
Les også: Slik kan de bygge ny pir samtidig som flyplassen går for fullt
Ikke teknisk mulig
Imidlertid er det lite sannsynlig at de norske arkitektene er kjent med innholdet i miljøkonsekvensutredningen, da denne foreløpig bare foreligger på tyrkisk.
Bozoglu kaller byggeprosjektet komplett galskap. Han vedgår samtidig at det tyrkiske rettssystemet med sine sterke politiske føringer kanskje ikke klarer å behandle søksmålene før flyplassen er ferdig.
– Uansett er det neppe teknisk mulig å bygge flyplassen ettersom grunnen ikke egner seg for et så stort byggeprosjekt. Etter 5–10 år vil det oppstå alvorlige problemer med grunnforholdene. I søksmålene belyser geologer denne problematikken. I stedet for en ny flyplass kan man utvide flyplassene Atatürk og Sabiha Gökcen, sier Bozoglu.
Sentral i teamet som designer den nye flyplassen er også arkitekt Tomas Stokke, leder for London-kontoret til Haptic Architects og sønn av Gudmund Stokke.
Les også:
Her lander verdens største fly på Gardermoen