I børsmeldinger i dag går det fram at Bredbåndsalliansen og Hafslund går inn på eiersiden i Network Norway. Sistnevnte går inn etter først å ha solgt sin eierandel i One Call AS til nettopp Network Norway AS, med oppgjør i selskapets aksjer.
– Vi ønsker å bidra til at det etableres et stort og lønnsomt mobilselskap i Norge. Med sine industrielle og finansielle eiere er Network Norway godt posisjonert til å fortsette byggingen av et moderne mobilnettverk basert på 3G i Norge, sier administrerende direktør Tore Schiøtz i Hafslund Venture AS i en pressemelding.
Et varslet salg
Tidligere i dag ble det kjent at mobilselskapet Ventelo skulle selges, til en da ukjent kjøper. I formiddag ble det kjent at kjøperen var Bredbåndsalliansen, som betaler 2,33 milliarder for herligheten.
– Ventelos norske virksomhet selges, og det etableres en ny, framtredende aktør i det norske telemarkedet, het det i den foreløpige pressemeldingen. Nå er det altså klart at den nye, framtredende aktøren er Network Norway.
Tung støtte
Bredbåndsalliansen AS har i forbindelse med oppkjøpet også sikret seg 34 prosent av Network Norway. Øvrige aksjonærer er blant annet Orkla ASA, Katalysator AS og gründer Egil Skibenæs, i tillegg til Hafslund.
Når alt summeres opp til slutt, vil Hafslund Venture sitte på en eierandel på omtrent 18 prosent, går det fram av børsmeldingen.
– Mobiltrafikken fra Ventelos om lag 170.000 kunder og One Calls om lag 100.000 kunder planlegges overført til Network Norways nett, heter det videre.
Selskapet vil samlet betjene om lag 450.000 kunder og blir med det Norges tredje største mobilaktør.
Splittet opp
Som et ledd i omrokeringene overføres Ventelo nå til BaneTele, hvor Bredbåndsalliansens eier 50 prosent.
Ventelos eiere forsøkte å selge det nordiske selskapet allerede i vår, men mislyktes. Etter at selskapet i høst ble delt i tre, ble planene tatt fram igjen. Den danske delen er allerede solgt til islandske Skipti.
Ventelo er fra før Norges tredje største operatør på fasttelefoni med 7,5 prosent av markedet og den femte største mobiloperatøren, med en markedsandel på 3,3 prosent. I tillegg håndterer selskapet 5,4 prosent av bredbåndsmarkedet.