DETROIT: Det er åpenbart at NSX har mange fans, ikke minst blant de over 5 000 biljournalistene fra 55 land som er til stede i Detroit i disse dager.
Iallfall fikk Honda-sjef Takanobu Ito bilmessens største spontane applaus da han avduket det nye NSX-konseptet.
Var ventet
At NSX, som ikke har vært produsert siden 2005, nå gjør comeback kom naturligvis ikke helt overraskende på dem som har fulgt med.
Ito drøftet i fjor selskapets arbeid med elektrifisering kombinert med en ny sportsbil.
Les mer i denne artikkelen: Sportsbillegende gjør comeback på strøm
Det er ennå såpass tidlig i utviklingen av bilen, som for øvrig ledes av ingeniørene i Hondas amerikanske F&U-avdeling, at det er ikke all verdens av tekniske fakta Honda la fram på pressekonferansen.
Kjøreegenskaper
Det Ito derimot sa, var at det blir en nyutviklet og kraftig midtmontert V6 VTEC i kombinasjon med to elmotorer som driver bilen - og at den fortsatt skal være meget lett.
Slik den originale NSX-en oppnådde sin berømmelse takket være eksepsjonelle kjøreegenskaper, lover Ito at etterkommeren ikke vil gjøre skam på merkevaren.
Et av midlene for å oppnå det, er en ny styringsenhet som distribuerer kraften fra elmotorene på forhjulene i svinger, som Honda kaller "Bilateral Torque Adjustable Control System"
Hybridsystemet har fått det velklingende navnet Sport Hybrid Super Handling All Wheel Drive, forkortes SH-AWD.
Innen tre år
I USA selges Hondas sportsbiler og luksusbiler under merkenavnet Acura, slik at det strengt tatt var Acura NSX concept som ble vist fram.
NSX skal gjøre comeback på markedet i løpet av tre år. Den skal selges globalt og vil dermed også selges med Honda-logo.
Les alle våre nyheter fra North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit på www.tu.no/motor.