INDUSTRI

Ny start for hastighetsrekordforsøk med norsk rakettmotor

Prøver på nytt på 20-årsdagen for forrige rekord.

Her er alle komponentene på det som om et drøyt år etter planen blir verdens raskeste landkjøretøy.
Her er alle komponentene på det som om et drøyt år etter planen blir verdens raskeste landkjøretøy. Bilde: Bloodhound
6. juli 2016 - 14:20

20 år etter at den eksisterende hastighetsrekorden for bil ble satt, skal den slås.

Det er i hvert fall målet til det britiske prosjektet Bloodhound supersonic car (SSC), som nå er vekket til live igjen med friske sponsormidler.

Det er norske Nammo-rakettmotorer som sammen med en Eurofighter-jetmotor i første omgang skal presse bilen opp i en hastighet på 800 miles i timen (1287 kilometer i timen).

Oktober 2017

Dagens landhastighetsrekord ble satt av briten Andy Green 15. oktober 1997. I bilen Thrust SSC, utstyrt med to jetmotorer, lyktes han å kjøre i 763 miles i timen/1228 kilometer i timen.

Samme sjåfør skal i oktober 2017 innta plassen i cockpiten på den jet- og rakettdrevne Bloodhound SSC og etter planen nå en hastighet på rundt 800 mph.

Den ferdigbygde farkosten på det tekniske senteret i Bristol i fjor høst. <i>Foto: Bloodhound</i>
Den ferdigbygde farkosten på det tekniske senteret i Bristol i fjor høst. Foto: Bloodhound

Det skal skje i den tørrlagte sjøbunnen Hakskeen Pan i Northern Cape-provinsen i Sør-Afrika.

Bloodhound-prosjektet har pågått i rundt ti år og handler i bunn om å gjenvekke lidenskapen for ingeniørkunst blant unge briter.

Da Teknisk Ukeblad første gang omtalte prosjektet i 2012, var planen å gjennomføre rekordforsøkene allerede i 2013 og 2014. Så sent som våren 2015 var intensjonen å prøve å sette rekord samme høst.

Forsinkelsene skal hovedsaklig skyldes pengemangel. Det problemet er nå løst med bidrag fra nye og hittil ikke navngitte sponsorer.

– Tidligere har vi kun sett noen måneder framover på grunn av den finansielle situasjonen. Men nå er vi i posisjon til å gi full gass framover, heter det fra prosjektlederen Richard Noble i en pressemelding mandag.

Venter med hybridraketter

Bloodhound SSC fraktes til Newquay for de første lavhastighetstestene i juni 2017.

På rullebanen Aerohub i Newquay, en av Storbritannias lengste rullebaner, skal bilen testes på gummihjul i hastigheter opp til 220 miles i timen/354 kilometer i timen.

Dette er også en test for å se om systemene for å overføre levende bilder og telemetriske data fra bilen fungerer som de skal. Rekordforsøkene skal naturligvis kringkastes på nett.

Når Bloodhound SSC skal bryte 1 000 miles i timen-grensa, vil farkosten kjøre 12 miles/19,3 kilometer på to minutter. De to minuttene fordeler seg på 55 sekunder med akselerasjon og deretter 65 sekunder med nedbremsing. <i>Foto: Bloodhound</i>
Når Bloodhound SSC skal bryte 1 000 miles i timen-grensa, vil farkosten kjøre 12 miles/19,3 kilometer på to minutter. De to minuttene fordeler seg på 55 sekunder med akselerasjon og deretter 65 sekunder med nedbremsing. Foto: Bloodhound

Dersom de lykkes med å sette rekord i oktober samme år, er planen å returnere til Sør-Afrika året etter for å nå det endelige målet, nemlig å kjøre raskere enn 1000 miles i timen (1609 kilometer i timen).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Da er Bloodhound utstyrt med en Rolls-Royce EJ200-jetmotor, kjent fra kampflyet Eurofighter Typhoon, og tre hybridrakettmotorer fra Nammo.

Teknisk Ukeblad får opplyst at det nå i 2017 blir brukt rakettmotorer uten hybriddelen, altså gummibrenselet, men kun med monopropellantdelen.

Det gir i under halvparten av skyvekraften på cirka 100 kN som det komplette hybridsystemet vil gi, men skal holde til å bryte lydmuren pluss litt. Jetmotoren sørger for 89 kN med etterbrenner.

Trengs mer arbeid

– Rolls-Royce-motoren er en allerede testet komponent som er brukt til å utvikle produksjonsmotorene for Eurofighter. Rakettmotoren er imidlertid en ny design som krever ytterligere arbeid før vi kan installere den om bord i bilen, står det i meldinga.

Denne rakettmotoren er blitt utviklet siden 2010. For noen uker siden testfyrte Nammo for første gang den første produksjonsklare versjonen. Det vil si en flygbar motor med optimaliserte og lette komponenter - en såkalt «flight weight»-utgave.

Rakettmotoren skal første gang i lufta på énmotorsraketten Nucleus. Planen nå er å skyte den opp fra Andøya Space Center i mars/april neste år.

På disse motorene benyttes rakettmotordrivstoff som består av fast brensel (syntetisk gummi, HTPB) og flytende oksidasjonsmiddel (hydrogenperoksid, H2O2).

I motsetning til faststoffrakettmotorer kan hybridmotoren skyvekraftreguleres og dessuten stoppes og startes opp igjen underveis.

Aluminiumshjul

Når rekorden skal settes, vil fire hjul i massiv aluminium være de eneste kontaktpunktene mellom den 7,5 tonn tunge farkosten og sandunderlaget.

De smidde aluminiumhjulene veier 95 kilo hver og har en diameter på 91,5 centimeter. Bredden er kun 12 centimeter.

I Bloodhounds topphastighet vil hjulene rotere med 10.200 omdreininger i minuttet.

Selv om tyske Otto Fuchs har gjort grundig arbeid med å lage så solide hjulsett som overhodet mulig, er det en risiko for at det kan løsne fragmenter dersom kjøretøyet skulle treffe en stein eller lignende som er skjult i sanda.

For å beskytte sjåføren har karbonkompositt-cockpiten blitt forsterket med ekstra beskyttelse på hver side.

Slik skal hastighetsrekorden settes
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.