Svenske Plejmo vil inn i norske stuer. Og på nettbrett, mobiler og andre plattformer hvor folk ser film og serier.
Det er en tøff jobb, så mange som etter hvert konkurrerer om dette markedet.
Ikke minst når piratene tilbyr film gratis og Hollywood ikke vil endre seg i takt med virkeligheten.
Fra gratis
Derfor lokker også Plejmo med gratis.
Riktignok ikke de nyeste filmene, men kundene vil få fire gratisfilmer i uka og etter hvert noen flere. De lanserer også en dynamisk prismodell.
Det er bare noen titalls filmer som skal ligge på pristoppen, som er 49 kroner per film. De aller fleste vil bli billigere. Mange vil koste 39 kroner, mange 29 og et stort antall helt ned til tre kroner per film.
De aller fleste filmene vil koste 19 kroner.
– Prismodellen er etterspørselsavhengig. Er det stor etterspørsel vil noen titalls havne på 49 kroner, men de vil ikke ligge der lenge. Når etterspørselen faller synker prisen nedover i flere trinn, sier adm. direktør i Plejmo, Ulrika Lindwall.
Les også: Slik ser du USA-Netflix på mobilen
Fire måneder etter
Selskapet ønsker å konkurrere mot Netflix, HBO og andre strømmetjenester. I stedet for å betale et månedsabonnement betaler kundene bare for det de ser. I tillegg vil de ha nyere filmer enn konkurrentene.
Filmene vil dukke opp typisk fire måneder etter at de har hatt premiere på kino. I dag har de rundt 2500 filmer i arkivet, men de vil øke dette til rundt 8000 etter hvert.
Senere i år vil det komme serier, men de jobber ennå med betalingsmodellen.
Les også: Flere og flere ser serier gratis med Popcorn Time, men er det lovlig?
Ingen startpris
Det koster ingen ting å registrere seg som kunde. Kundene betaler bare for de de ser på.
De som ser på mobile plattformer vil kunne laste ned filmene og se dem så mange ganger de ønsker innen 48 timer.
Mange av strømmetjenestene opplever at antallet kunder faller litt. Og at mange tar ut et månedsabonnement når det kommer nye serier de vil se og så sier de opp til det kommer noe nytt.
– Når det ikke koster noe å være kunde før du ser på innholdet tror jeg det er lettere å ha lojale kunder, sier hun.
Les også: Disse TV-ene har vi i dag, og disse har vi lyst på
Hollywood famler
Lindwall mener Hollywood trenger slike som dem for å demme opp mot piratene.
Tjenester som Popcorn Time og andre stjeler kunder fra dem.
– I fjor regner man konservativt med at det ble lastet ned rundt 100 millioner illegale spillefilmer i Sverige i fjor. Inkluderes serier dobles antallet. I samme periode ble det solgt 15 millioner kinobilletter. Kan vi hente inn fem prosent av det illegale markedet så vil rettighetseierne tjene mye på det. Det tror jeg er realistisk fordi svært mange ønsker å gjøre opp for seg. Men da må filmene bli like enkle å få tak i og tilgjengelig så tidlig som det de illegale opererer med, sier Lindvall.
Ingen nybegynner
Lindwall har tidligere jobbet som direktør for internasjonal vekst i Spotify og som sjef for den svenske strømmetjenesten Film2home.
Og det er sistnevnte som er grunnsteinen i Plejmo. Film2home, som har drevet i Norge i flere år, vil bli erstattet av den nye tjenesten. De har også kjøpt opp konkurrenten Headweb som vil bli erstattet med Plejmo i løpet av noen måneder.
Til sammen har de nå en potensiell kundebase på en halv million i de nordiske landene. Nå blir jobben og få aktivisert alle de gamle kundene de to selskapene har registrert
– Vi har det bredeste utvalget av filmer av alle i denne bransjen med så å si alle de store studioene utenom Sony, men de jobber vi med, sier Lindvall.
Les også: Nå blir det endelig bedre å være HBO Nordic-kunde
På alle plattformer
Plejmo vil være på alle plattformer og er tilgjengelig på Windows, Mac, iOS og Android. De jobber også for å komme inn i flest mulig smart-TVer, men foreløpig er det de siste fra Samsung og noen fra Philips som har fått apper.
– Vi jobber med mange smart-TV-modeller nå og kommer med apper etter hvert. Det skal være enkelt å se filmene direkte på TV-en, men folk kan også kombinere f. eks. nettbrett og TV. Det er veldig mye enklere å søke etter innhold på en slik enn via fjernkontrollen på en TV, sier teknisk sjef i Plejmo, Björn Sarnold.
Han forteller at de fleste filmene nå finnes i HD og de er lagret i en 1080p-oppløsning. Den samme som benyttes på Blu-ray.
– I denne oppløsningen kan de lastes ned med en bitrate på opptil 8 Mbit/s. Men den er dynamisk og tilpasser seg skjerm og linjekvalitet. Ser du på en mobiltelefon over 3G kan den gå helt ned til 300 kbit/s, sier han.
Og Plejmo gjør som Viaplay - du kan laste ned filmene for å se dem offline.
Les også: Gjør deg klar: Nå kommer HDR-TV-ene