Nå er det ikke ringetid og SMS som trekker kunder lenger. Det er data som er gulroten i dag.
Det vet alle i bransjen, men det nye teleselskapet Banzai 4G, som har Hafslund og Eidsiva som store eiere, vil legge seg foran i løypa og lokke ungdom med sitt datatilbud.
Per måned
Det som skiller Banzai fra den store hopen av andre teleselskaper er at abonnementet kan startes og stoppes etter behov.
Vil man bare ha data på hytta to måneder i året kan brukerne gå inn og stenge abonnementet og starte det igjen neste sommer.
Selskapet bruker nettet til Netcom og har lagt seg omtrent, eller litt under, Netcoms datapriser. Det betyr at man kan abonnere på inntil 100 GB i måneden for 599 kroner.
Les også: One Call-sjefen langer ut mot Telenor
Alt er forhåndsbetalt
Men til forskjell fra Netcom kan brukerne kjøpe taletid til abonnementet. De trenger ikke et eget taleabonnement, men kan fylle på med taletid og SMS etter et kontantkortprinsipp.
– Vi tror ungdom vil sette pris på måten vi selger data og tale, og at de kan stoppe det når de ønsker. Det er samme modellen de er vant til med Spotify og Netflix. De vil også ha kontantprinsippet, hvor de kjøper et kvantum på forhånd og bruker det til det er tomt. Kundene kan selvsagt fylle på mer, men de får ingen overraskelser på kontoen. Målgruppen vår bruker lite tale og SMS. Pilene peker nedover for slike tjenester, men vi tillater også at man kjøper tale og meldinger på dataabonnementet. På sikt tror vi at alle slike tjenester vil gå over data, sier adm. dir. i Banzai, Pål E. Vegar.
Les også: Telenor skal kvitte seg med 3G
Småbedrifter
I tillegg til ungdom og hyttefolket tror Vegar at småbedrifter med behov for enkelt og fleksibelt bredbånd vil være interessert i tilbudet deres.
– Vi selger rimelige 4G-rutere på nettsiden som gjør det svært lett å etablere bredbånd for mange ansatte, eller hjemme for den saks skyld sier Vegar.
Les også:
Her er planene til den nye 4G-operatøren