I slutten av juli ble det klart at Think Global overtas av Electric Mobility Solutions med den russiske investoren Boris G. Zingarevich i spissen.
Elbilprodusenten begjærte oppbud i juni, og fire-fem finansielle og industrielle selskaper jaktet på konkursboet.
Les også:
Tror Kongsberg kjøper Think-teknologi
Videreutviklet versjon
De nye eierne skal starte opp igjen produksjonen av elbilen hos Valmet Automotive om et halvt år i samarbeid med de tidligere eierne Valmet Automotive og batteriprodusenten Ener1, der Zingarevich i ni år har vært majoritetsaksjonær.
Produksjonsanlegget i Nystad sørvest i Finland har bygget Think City siden desember 2009.
Ifølge meldinger fra Electric Mobility Solutions og Valmet Automotive skal produksjonen gjenopptas i første kvartal 2012. Kanskje mest oppsiktsvekkende er det at eierne sier at dette bli en videreutviklet Think – en såkalt «refined version».
Det er mange med god kjennskap til Think som er mildt sagt skeptiske til at det skal komme noen ny Think-modell med det første.
Det bekrefter tidligere teknologidirektør Egil Mollestad:
Kun et nytt varmeapparat
– Vi som har vært sentrale i Think fram til konkursen skjønner ingen ting av denne meldingen. Vi var i gang med et nytt konsept med sikte på lansering i 2013, men dette arbeidet stanset opp når pengene tok slutt, forteller Mollestad.
ESP og 2+2 seter var innført på produksjonsbiler. Den eneste endringen på Think City som utviklingsavdelingen på Fornebu var ferdige med før konkursen, og som ennå ikke var implementert, var et nytt varmeapparat.
Den elektriske vannvarmeren, som det har vært mye problemer med, skulle erstattes av et mer robust og effektivt PTC-element.
Les mer om problemene:
15 måneder
Mollestad tror heller ikke det er tid nok til en annen type redesign.
– Neppe. Vi var i ferd med å forberede en facelift i forbindelse med at vi måtte konstruere en ny front for å tilfredsstille fotgjengersikkerhetskrav. Vi hadde dispensasjon fra kravet på eksisterende modell, men måtte ha en ny front ferdig innen 1. januar 2013. Dette arbeidet skulle sluttføres nå i sommer, med en facelift klar på markedet neste høst.
Men ettersom dette er et 15-månedersprogram og blant annet har en rekke nye verktøy med ventetider, er det ikke mulig å ha den klar første kvartal neste år. I den grad de kommer i gang igjen med produksjon, vil nok den være veldig lik eksisterende Think City, mener Mollestad.
Få fortsetter
Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til, er det ingen av medarbeiderne i Think som har vært med lenge og vært sentrale i utviklingen som blir med videre i det nye selskapet.
Mange av ingeniørene med attraktiv kompetanse har for lengst funnet seg nye oppgaver.
Kun én relativt nyansatt ingeniør og et par ansatte på innkjøp har varslet at de blir med videre.