Kartverket er i oppstartsfasen med en ny nedlastingsportal for elektroniske kartdata.
Her skal distributørene som produserer sjøkart for fritidsflåten, som Garmin og Navionics, ha tilgang hele døgnet.
I dag er normalen at disse ber om oppdateringspakker et par ganger i året.
Les også: Denne påhengeren har 557 hestekrefter
Mer på brettet
Kartverket kaller det å åpne kranene, og årsaken er stadig flere sjøkarttjenester på mobil og nettbrett fra stadig flere aktører.
– Det har ført til et økende antall henvendelser fra brukere til oss om feil i kartene, sier Torstein Ådland, leder av Formidlingen i Kartverkets sjødivisjon.
Men her er Kartverket kun en leverandør av råvarene i form av kartdata, mens sluttproduktet, korrekte kart, er leverandørens ansvar.
Og de fleste leverandørene henter oppdateringer fra Kartverket bare et par ganger i året.
Båteiere må stille krav
– Med den nye portalen får de tilgang hele tiden. Da bør i siste ledd fritidsbåtflåten få tilgang til oppdaterte elektroniske sjøkart i samme kvalitet som profesjonell skipsfart, sier Ådland til Teknisk Ukeblad.
Han oppfordrer eiere av fritidsbåter til å kreve mer ferskvare fra kartprodusentene.
– Det handler om sikkerhet for alle som ferdes på sjøen, sier han.
Og det er 1533 grunner til å oppdatere kartene.
For såpass mange nye grunner ble registrert langs norskekysten i fjor.
Anslagene går på at det fremdeles finnes 35.000 grunner som ikke er oppdaget, registrert og tegnet inn på kartet.
Les også: Her er årets snadder fra båtmessa
"Går ikke det av seg selv?"
Italienske lNavionics er blant de mest utbredte leverandørene av elektroniske sjøkart.
Her er områdesjef for Skandinavia Hans-Christian Grandes kommentar at den kommende portalen er helt i tråd med selskapets strategi for oppdateringer.
– Vi har hatt en nettjeneste for fritidsbåtflåten i flere år, der kundene selv kan laste ned daglige oppdateringer, sier han.
Mindre manuell jobb
I dag henter Navionics oppdatert informasjon i publikasjonen "Etterretning for sjøfarende" hver 14. dag.
Informasjon om nye grunner og lignende blir manuelt lagt inn i selskapets egen kartdatabase, som sluttbrukerne kan hente ferskvare fra.
Den jobben vil bli enklere med den nye portalen hos Kartverket.
– Vi kommer til å laste ned oppdateringer daglig, men det vil ta noe tid før de er klare for brukerne.Det kan hende at direkte tilgang til data vil spare oss for en del manuell jobb, men vi vil fremdeles ha manuelle rutiner med kvalitetssikring før publisering, sier områdesjefen.
Økt bruk av sjøkart på nettbrett og mobil har gitt en ny utfordring i forholdet til en del fritidsbåtskippere.
- Når det gjelder nettbrett- og mobil-appene er det dessverre en del misforståelser. En programoppdatering i playbutikken eller appstore gir ikke oppdateringer av kartene. Det krever bruk av en egen tjeneste i selve app-en, påpeker Grande.
Les også:
Ser på mulighetene for å frakte oljearbeidere til Nordsjøen på skip