I et forsøk på å redusere ulykkesstatistikken på tog, har tyske forskere utviklet et nytt overvåkingssystem.
Systemet overvåker vibrasjonene i togvogner og aksler, og registrerer alle avvik. Det skriver prosjektet selv, Mobile Sensor Systems for Condition-Based Maintenance (MoSe), i en pressemelding.
Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken
Trådløse sensorer
– Ved hjelp av denne løsningen vil man oppdage skader på togmateriell på et veldig tidlig stadium og dermed kunne utføre vedlikeholdsarbeid før store skader oppstår, sier Michael Niedermayer fra Fraunhofer som jobber med prosjektet.
Løsningen fungerer ved at det monteres trådløse sensorer på alle togvogner og alle aksler.
Sensorene måler materiellets vibrasjoner og melder fra dersom vibrasjonene avviker fra normalen. Noe som gjerne skjer dersom et hjul eller en aksel begynner å bli slitt eller er skadet.
– Sensorene oppfatter de aller minste avvik i vibrasjoner, og kan hjelpe oss å forhindre alvorlige ulykker, sier Niedermayer.
Les også: Derfor jobber de 24 timer i døgnet når det er buss for tog
Overvåker tog i fart
Systemet gjør det mulig å overvåke togene mens de er i drift, og reduserer dermed behovet for å ta togene ut av bruk for inspeksjon.
– I tillegg til dette forhindrer systemet at vi skifter ut togmateriell før det er behov for å skifte det ut, sier Niedermayer.
Forskernes mål har vært å utvikle et system som kan gi presise målinger uansett hvilken hastighet togene kjører i.
De kommende årene skal systemet testes ut på jernbanen i Brandenburg. Målet er at det også skal benyttes på Intercity-trafikk på sikt.
Les også:
Politikerne vil ha buss - private kjemper for monorail i Stavanger