Bjørn Gundersen har trillet sement til Condeep-plattformer som ble bygget i Jåttåvågen utenfor Stavanger på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet.
Nå triller han ikke betongen selv, men skal sørge for at flere bunnfaste plattformer bygges i betong.
Viktig område
Plattformer i betong er ett av hovedområdene i Kværner, som ble skilt ut av Aker Solutions på vårparten og ble børsnotert 8, juli.
– Betong er i ferd med å få sin renessanse, men ikke i Norge, sier Bjørn Gundersen, som er direktør med ansvar for betongsatsingen.
Han startet sin karriere i Norwegian Contractors i 1979 og har siden holdt seg i det som etter hvert ble Aker Solutions og nå Kværner.
Både Gundersen og selskapet har over 30 års erfaring med betongstrukturer for olje- og gass.
Geologi og politikk
Arktiske strøk seiler opp som mer og mer aktuelle områder for olje- og gassvirksomhetene. Det henger både sammen med politisk uro i Midtøsten og Afrika samt mildere klima og issmelting i Arktiske strøk.
– Det er beregnet at så mye som 20 prosent av verdens olje- og gassforekomster ligger i Arktis. Betonginstallasjoner er svært aktuelle her, sier Gundersen.
Ifølge markedsanalyser, vil markedet for betongplattformer øke jevnt og trutt de nærmeste 10–20 årene. Kværner har mye å vise til med leveranse av 80 prosent av verdens betonginstallasjoner.
Les også: Kværner vender tilbake
Mye FoU
Betong er ikke ferdig utviklet som materiale. Kværner har nettopp bygget en testmodul i fullskala i dokk på Hinna utenfor Stavanger for å verifisere teknologi for Hebron-prosjektet. Det samme ble gjort i Russland før Sakhalin-plattformen ble bygget.
– Det er fantastisk mye utvikling også på dette området. Det er synd man bare ser en grå overflate, for under den skjuler det seg mye teknologi, sier Gundersen.
Kværner setter alle sine betongressurser inn mot prosjekter i Russland og Canada.
– Vi vil ikke spre oss for mye og konsentrere oss i første rekke om betongplattformer for arktiske strøk, sier Gundersen.
To prosjekter
Plattformer for de tøffe isforholdene krever også sitt av teknologien.
For tida jobber Kværner med to store prosjekter, ett i Nord-øst Russland, Sakhalin 1, og ett i Canada, Hebron. Begge felt er utsatt for is store deler av året.
– Vi har utviklet og søkt patent på en spesialbetong som er i issonen på Sakhalin-plattformen. Der utsettes betongen for ekstreme påkjenninger. Isen beveger seg med tidevannet–opp til fire knop. Det stiller helt andre krav enn i Nordsjøen, sier Gundersen.
EPC
Kværner er giret inn på å levere alt som skal til for en plattform, fra de første tegninger og engineering, til innkjøp, støping, stålfabrikasjon og installasjon og ferdigstilling.
– Vi har alt innomhus, eller vi spiller på partnere, enten det er Aker Solutions, eller andre, sier Gundersen.
Betongkompetansen er beholdt i Kværner, selv i år med få prosjekter og lite aktivitet.
– Det er viktig for oss å ha så mye kompetanse som mulig. Nå rekrutterer vi mange flinke ingeniører i Russland. Lokal tilknytning er viktig, sier Gundersen.
Sakhalin 1
Det er de i ferd med å få i Russland.
I Vladivostok bygges nå betongunderstellet til Sakhalin 1, som ikke er den første, men blir den tredje betongplattformen på feltet.
Sakhalin 1 bygges med over 50.000 m³ betong og får 40 meter høye skaft. De stå på et betongfundament som måler 130x100 meter og er 15 meter høyt. Total skafthøyde blir dermed 55 meter.
– Vi bygger den med veldig mye lokal arbeidskraft. Vi rekrutterer de beste og ansetter dem hos oss, sier Gundersen. Kværner får dermed både en byggeplass og stor lokal kompetanse til nye prosjekter.
Hebron
I Canada er Kværner i gang med en studie og forprosjekt (front end engineering – FEED) av en betongplattform for Hebron-utbyggingen.
Selskapet har også opsjon på totaloppdraget med å bygge og levere en ferdig plattform til Exxon Mobil. Om Kværner får kontrakten, vil hele engineeringjobben utføres i St. John's på Newfoundland.
– Vi håper at det materialiseres i en EPC-kontrakt. Den er stor, på alle mulige måter. Plattformen må påbegynnes i dokk og flytes ut og bygges videre i sjøen, slik vi gjorde mye utenfor i Stavanger på 80- og 90-tallet, sier Gundersen.
Utvikling
Kværner har tatt på patent på en borerigg i betong som også kombinerer jack-up-teknologi. Konseptet Arctic Driller er beregnet på områder med relativt liten dybde, men med is store deler av året.
Gundersen har stor tro på et konsept for LNG-anlegg på store betongmoduler, enten det er for Arktis eller for varmere farvann. Det finnes allerede ett slikt anlegg, Adriatic LNG, i Adriaterhavet utenfor Italia.
– Vi ser for oss at anlegget bygges på store betonglektere som flytes ut og settes ned på feltet. Flere lektere kobles sammen, gjerne tre-fire, og utgjør til sammen et komplett anlegg for produksjon, prosessering og lagring før utskiping, sier Gundersen.