Systemet kalles “Vegvær” og er under oppstart med testing i Østfold nå.
Hensikten med prosjektet er å bedre informasjonen om værforholdene langs riks- og fylkesveiene i Norge for både interne og eksterne brukere.
– Prosjektet skal forbedre innsamling av data fra Vegvesenets værstasjoner og i første omgang tilrettelegge informasjon til spesialbrukerne som vinterdriftentreprenører som er vår brukergruppe, sier prosjektleder og meteorolog i Statens vegvesen, Stine Mikalsen til Teknisk Ukeblad.
Les også: Det blåser ikke mer enn før
Internett
Presentasjon av prognoser i kart og grafer skal kunne gi entreprenørene som jobber med vinterdrift et bedre grunnlag for å gjøre riktig tiltak til rett tid.
Prognosene for veibanetemperatur og veitilstand vil bli presentert på nettportaler for entreprenører og trafikanter.
– Med Vegvær får entreprenørene ytterligere et hjelpemiddel i forbindelse med vinterdrift av veiene. Systemet vil medvirke til bedre kjøreforhold, mindre miljøbelastning og færre ulykker. Ruteplanlegging på bakgrunn av føreforhold, reduserte utslipp fra kjøretøy og i forbindelse med salting og preventive tiltak forut for farlige kjøreforhold, er noen av nyttevirkningene, sier Mikalsen.
FNs klimaforskere: Varsler mer ekstremvær
Klart i 2013
Vegvær-prosjektet startet i 2008 og parallelt med at det nye systemet innføres, skal det gamle værsystemet være operativt i en overgangsperiode.
– Vi må ivareta det gamle systemet inntil samtlige værstasjoner er blitt fornyet. Det er hver enkelt region i Vegvesenet som har ansvaret for sine egne værstasjoner i forhold til innkjøp og drift. Målet vårt er at alle værstasjonene skal være skiftet ut i løpet av 2013, sier Mikalsen.
Statens vegvesen: Får ferske føreopplysninger
Samarbeidsprosjekt
Prosjektets eksterne samarbeidspartner er i første rekke Meteorologisk Institutt, men også Norges vassdrags- og energidirektorat og Norges Geotekniske Institutt er med.
Prognosemodellen er utviklet av svenske Klimator AB. Vegvær-systemet er nytt i Norge, men har vært brukt i andre land som Tsjekkia og USA.
– Testingen av systemet omfatter produksjon av prognoser for veibanetemperatur og veibanetilstand – om det er tørt, vått, snø, is, snøfokk eller underkjølt regn. Etter testing i Østfold fortsetter vi med testing i Oslo og Akershus, og i tøffe vinterforhold på riksveg 52 Hemsedalsfjellet og E 136 Lesja, sier Mikalsen.
Les også:
Kommuner må betale hvis de gir klimablaffen
Bruker 450 millioner på øde fjellovergang
TU mener: Uvær krever sikring
Debatt: Hvorfor feiler klimamodellene?