SAMFERDSEL

Ny veistrø gjør is til sandpapir

Ice-crust absorberer vannhinnen som dannes på glatt is og lager en sandpapiraktig overflate.
Ice-crust absorberer vannhinnen som dannes på glatt is og lager en sandpapiraktig overflate. Bilde: Crust.no
17. sep. 2013 - 15:16

I et forsøk på å skape et annerledes strømiddel som er effektivt på is og snø, og som også skal gi et bedre veigrep enn sand og singel,  har Stein D. Berge sammen med to andre utviklet et produkt han kaller Ice-Crust.

Middelet fungerer som en absorberende friksjon, og skal i løpet av sekunder etter påføring gjøre om glatt is til sandpapir.

Markert bedre friksjon

– Svært få er klare over det. Men is er dekket av en mikroskopisk vannhinne. Det er det som gjør den glatt. Mens sand og grus kun legger seg oppå hinnen og isen, suger Ice-crust opp deler av denne hinnen, og når det er absorbert tilstrekkelig med fuktighet (eller det tilsettes fuktighet), så blir det en sandpapiraktig overflate på isen, forklarer Berge.

Ice-crust består av høyabsorberende, naturlige silikatmaterialer med liten kornstørrelse. Det er laboratorietestet hos Teknologisk institutt, og har gitt gode resultater.

– Vi har gjort både målinger og prøver som viser at Ice-crust har markert bedre friksjon enn strømidler uten absorpsjonsevne, sier Berge.

Les også: Dette skal få slutt på glatte veier

Avhengige av investorer

Per i dag selges produktet hos en rekke aktører over hele landet. Det brukes hovedsakelig av privatpersoner,  og noe brukes også i proffmarkedet.

Berge og hans medhjelpere ønsker å forske mer på det, for å kunne utvikle automatiserte systemer for kjøretøyer, flyplasser og veier.

Som sin første FoU-oppgave jobber de med å utvikle et automatisert, trykkluftbasert system for å skyte de absorberende partiklene under drivhjulene på busser, trailere og lastebiler. 

– Det finnes flere slike systemer i dag, men de er basert på sand som friksjonsmiddel, og det hører hjemme i steinalderen.  Men her trengs en investor for å komme videre, sier Berge.

Den store visjonen er å få frem systemer for flyplasser og veier.

Les også: Krever minst 5 mm mønsterdybde på dekk

–Perfekt til flyplasser

I utgangspunktet tror Berge absorberende friksjon vil egne seg godt til flyplasser.

– Det kreves mye mindre materiale per kvadratmeter enn sand og grus, og det lager et godt veigrep, sier han.

Berge legger til at det krever utvikling av det nødvendige utstyret som kan sammenlignes med en trykkeri-prosess, hvor påføring av midlet skjer under stor hastighet.

Han forklarer at oppfinnelsen er delt i to.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

– Når materialet strøs tørt, gir det en høy nok friksjon til at gående og kjørende får et sikkert underlag. Når materialet derimot tilføres fuktighet, fryser det umiddelbart, og oppnår en sandpapir-liknende effekt som gir langt høyere friksjon, sier Berge, som tror dette kan være løsningen på flyplasser.

Og hvis det fungerer på flyplasser, er avstanden liten til at Vegvesenet kan se på mulighetene.  Men det er klart at økonomi og HMS-krav vil være sentrale, sier han.

Les også: Denne snøen skal brukes neste vinter

Synes produktet er interessant

Førsteamanuensis ved NTNU, Alex Kleine-Paste, sier det er interessant å forske videre på absorberende strømidler.

– Et strømiddel som absorberer vann kan være interessant fordi absorbering av vann kan gi bedre friksjon ved lavere doseringer enn dagens sand og grus, sier han.

Kleine-Paste sier det er mange praktiske utfordringer knyttet til strøing av sand og singel.

– Sand og singel må fordeles jevnt, og spesielt for profesjonell vinterdrift er det viktig at strøingen skjer effektivt, slik at man ikke trenger alt for mange enheter. Da er det viktig at sanden og singelen ikke blåser vekk under utstrøingen. I tillegg må disse strømaterialene på lageret ikke fryse eller klumpe, forklarer han.

Kleine-Paste sier den kanskje største ulempen med dagens strøing med sand og singel er at man har en god del ryddejobb igjen etter at vintersesongen er over.

– Dette krever store resurser å rydde all sand om våren. Strøsanden kan også bidra til mye støv, spesielt i bystrøk, sier han.

Forsvinner av seg selv

Berge sier det ikke er behov for de samme resursene til rydding av Ice-crust etter vintersesongen.

– Det vil vanligvis forsvinne av seg selv med smeltevannet, eller renne vekk med de første regnskyllene om våren, forklarer han.

Berge legger til at produktet er ufarlig for helsen, og miljøvennlig.

– Det er laget av naturlige råstoffer som kalles Diatomé-jord. Det består av skall fra encellede planteplankton som levde for mer enn 30 millioner år siden. Råstoffet tas opp fra overflategruver og tørkes og brennes forsiktig. Det virker fint som jordforbedringsmiddel når det feies ut på gressplen eller i blomsterbed, forklarer han.

Berge og samarbeidspartnerne har fått godkjent patent på produktet i både Norge, Japan, Canada og et knippe EU-land.

Les også:

Slik skal de løse is-problemene

Denne skal redde togpendlerne fra snøkaos

Verdens største snøfreser  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.