Kostnadsnivået er så høyt at de nye F-35 flyene etter alt å dømme vil fly mye mindre enn dagens jagerfly, skriver Adresseavisen.
I stedet skal pilotene øve i en avansert flysimulator.
Et nytt, spesialbygd, høyteknologisk simulatorbygg er nå noe av det første som prioriteres når Ørland hovedflystasjon bygges ut som fremtidens norske kampflybase, ifølge avisen.
På oppdrag fra Saab
Rapporten, som er utarbeidet av det anerkjente internasjonale konsulentbyrået IHS Jane's, på oppdrag fra jagerflyprodusenten Saab, konkluderer med at de nye norske kampflyene, F-35, er klart dyrest i drift av seks vestlige kampflyalternativ.
F-16-flyene er et av de to billigste i drift, bare svenske Jas 39 Gripen er rimeligere, ifølge sammenligningen.
I rapporten understrekes det at selv om tallene ikke er helt nøyaktige gir de et godt bilde av utgiftene knyttet til de ulike flytypene.
Les også: USA tester norsk F-35-missil
Dyrere å fly
Forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) bekrefter at de nye kampflyene skal fly mindre, og at det vil koste mer, men benekter at de kan bli stående på bakken.
Forsvarsministeren opplyser til Adresseavisen at det er planlagt om lag 8.000 timer årlig flytid med de nye jagerflyene.
I tillegg kommer avskjæringsoppdrag og andre operasjoner. Det vil komme bevilgningsøkninger og effektivisering andre steder, for å bekoste dette.
8.000 timer er mellom 1.000 og 2. 000 timer færre enn det som nå årlig flys med dagens gamle F-16-fly, ifølge forsvarets tall.
Barth Eide opplyser at de regner med å bruke 375 millioner 2012-kroner mer årlig på å fly F-35 flyene.
I dag brukes det mellom 540 og 700 millioner kroner årlig på å fly F-16.
Les også: Her er de beste WWII-jagerne