De to riggene er de første av Statoils nye riggkonsept, kategori D, og skal i første omgang brukes på Troll-feltet.
Riggene skal kunne operere på dyp mellom 100 og 500 meter, og bore brønner ned til 8.500 meter.
Riggkapasiteten på norsk sokkel er begrenset, og det har lenge vært etterspurt en utvidet riggkapasitet for å sikre økt utvinning fra de eksisterende feltene.
Målet er at den nye riggen skal kunne utføre arbeidet 20 prosent mer effektivt enn de konvensjonelle riggene.
Fornyer riggflåten
– Vi trapper opp vår industrialisering av norsk sokkel. Vi er svært fornøyd med å kunne annonsere at Songa vil bli med på å realisere vår industrielle tilnærming og ønsker å gi dem anerkjennelse for deres langsiktige tenkning rundt dette samarbeidet. Det vi nå sammen skal oppnå vil forynge riggflåten på norsk sokkel, og sikre at vi bruker riktig rigg til riktig formål, sier Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil.
Anskaffelsesprosessen har skapt stor interesse blant Statoils leverandører.
Riggen skal ifølge Statoil bli en arbeidshest på modne felt, og skal primært bore produksjonsbrønner og ferdigstille brønner.
På den måten skal Statoil og partnerne få mer olje ut av feltene.
Øker oljen på Troll
Troll er et av de største oljefeltene på norsk sokkel, og hadde en oljeproduksjon på 12.000 fat olje per døgn i 2010.
Nå skal partnerne i lisensen øke produksjonen, ved hjelp av de nye riggene.
– Statoil har sammen med lisenspartnerne i Troll høye ambisjoner for videre utvikling av feltet, og vi er glad for at vi har tatt en beslutning i partnerskapet om å leie inn to spesialbygde rigger, sier Hans Jakob Hegge, områdedirektør for drift Nordsjøen Øst i Statoil.
To til?
Statoil vurderer også å ta inn ytterligere to kategori D-rigger i porteføljen.
Derfor har Statoil sikret seg en opsjon på to rigger fra Songa Offshore, men forutsetter også evaluering av tilbud fra andre tilbydere.
Statoil hadde åpnet for å ta eierskap i de to nye riggene , men informasjonssjef i Statoil, Inger Lise Aarrestad Rettedal, sier til Teknisk Ukeblad at dette ikke er aktuelt.
Ingen eierskap
– I siste halvår 2011 vil vi ta stilling til om vi skal bygge ytterligere to rigger. Samtidig vil vi ta stilling til om vi tar eierskap i de to siste riggene. Vi har besluttet å ikke gå inn på eiersiden i de to første riggene, sier Aarrestad Rettedal.
Det er verftet DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering i Sør-Korea som har fått i oppdrag å bygge de to riggene. Aker Solutions er valgt som leverandør av boreutstyr.
Riggene skal etter planen leveres i andre halvdel 2014.
Fast kontraktsperiode er åtte år per rigg, med opsjon på ytterligere fire ganger tre år. Det vil si sju år per rigg.