Av hensyn til sikkerhet, komfort for passasjerer og å minimere drivstofforbruk, vil en kaptein planlegge ruten i forhold til vær og andre varsler.
Skal det være noe poeng, må imidlertid varslene være til å stole på.
Et nytt og oppgradert bølgevarsel gir sikrere og mer nøyaktig prediksjon.
Tar med havbunnstopografi
Grunnlaget er havbølgedata fra Meteorologisk institutt og National Weather Service.
Disse forbedres ved å bruke bunntopografien i det aktuelle området og vindinformasjon. Havbunnsforholdene er med på å gjøre Stad til et svært vanskelig område å navigere i dårlig vær.
Bølgene blir svært spesielle og farlige. Derfor jobbes det for å etablere en skipstunnel for skip inntil Hurtigrute-størrelse.
Les også: Rederiene kaster seg over de ultrastore containerskipene
Kapteiner: Nyttig
Varselet oppdateres fire ganger i døgnet.
I en informasjonsvideo om bølgevarsleren, sier både en kaptein på Hurtigruten, en styrmann og en fiskeskipper at den nye tjenesten er nyttig.
– Bølgevarsel og værmelding er det vi sjekker på forhånd, både av komfort- og sikkerhetsmessige grunner, sier Knut Storø, kaptein på Hurtigruten.
Les også: Her seiler 100.000 skip
Rutevalg
Overstyrmann Espen Pedersen fra Boreal Transport, som blant annet kjører hurtiggående katamaraner mellom Tromsø og Harstad, er fornøyd.
– Vi vil aller helst ha et så nøyaktig bilde av bølgene til enhver tid, med et godt bølgevarsel kan vi velge den optimale ruta allerede før avgang, sier Pedersen i videoen.
Bølgevarseltjenesten omfatter nå store områder rundt Rolvsøy, Vestfjorden, Folda og Trondheimsleia.
I den nye versjonen er også visning og navigasjon på portalen oppgradert, opplyser Kystverket.
Les også: Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske
Nytte og fritid
Bølgevarsel er spesielt rettet inn mot passasjertrafikken til sjøs, men er også et godt verktøy for både fritidsbåter og fiskeflåten, ifølge Barentswatch.
Bakgrunnen for tjenesten er ulykken der hurtigbåten ”MS Sleipner” grunnstøtte ved Ryvarden fyr den 26. november 1999.
Båten gikk fra Haugesund og hadde kurs mot Bergen. I etterkant av ulykken anbefalte regjeringen at det skulle plasseres bølgevarslere på utsatte steder langs kysten med stor hurtigbåttrafikk.
Bølgevarseltjenesten er utviklet for Kystverket og Barentswatch av forskningsstiftelsen Polytec.
Les også:
«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang