Med utviklingen av et nytt fremdriftssystem har Kina blitt verdensledende når det kommer til teknologi for høyhastighetstog.
Det nye systemet skal gjøre det mulig for dagens bullet-tog å kjøre i 500 kilometer per time, skriver nextbigfuture.com.
Et nytt kapittel
Det avanserte 690 kilowatt-fremdriftssystemet som består av en permanent magnetmotor er utviklet av CRRC Corp, landets største togprodusent, og vil i løpet av kort tid være i masseproduksjon.
– Dette markerer et helt nytt kapittel i Kinas høyhastighetssatsing, sa Ding Rongjun fra kinesiske Academy of Engineering til nettsiden som har utviklet løsningen på Zhuzhou Instituttet i Hunan-provinsen.
Og la til at kun en håndfull land er i stand til å produsere de svært avanserte apparatene.
– De få som vil kunne produsere i tillegg til oss er Japan og Tyskland, sa han.
Les også: Japansk svevetog satte nok en fartsrekord
Gammelt system
Dagens høyhastighetstog drives av et fremdriftssystem utviklet på 1970-tallet.
Zhuzhou Instituttet begynte forskning og utvikling av ny fremdriftsteknologi basert på permanentmagneter i 2003 etter det ble lagt merke til at store internasjonale togprodusenter som Siemens og Bombardier så på utstyr denne type løsninger.
Etter åtte år var utviklingen av det nye fremdriftssystemet ferdig og ble installert på T-bane linje to i Shenyang, Liaoning-provinsen, som en prøveordning.
Testperioden har ifølge China Economic Weekly vært vellykket.
Les også: Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil
Raskere, enklere og bedre
I desember 2013 startet testingen av systemet på høyhastighets-bullet-tog.
Forsøkene ble gjennomført på flere tog, og viser at togene kan komme opp i hastigheter på 500 kilometer per time.
Dersom alt går etter planen nå, vil samtlige høyhastighetstog i Kina utstyres med det nye fremdriftssystemet i 2018.
– I tillegg til å gi raskere tog har det nye systemet færre deler enn dagens systemer. Det gjør det både mer effektivt og mer pålitelig, sier Jia Limin som leder Kinas høyhastighetstoginnovasjonsprogram på Beijing Jiaotong University.
Og legger til at det nye systemet både gir mer kraft, er enklere å bruke og har lavere strømforbruk enn dagens system.
Les også: I dag går det 100 flere tog i døgnet enn for to år siden