McDonnell Douglas MD-80 er en flytype som har sine tilhengere.
Både fordi den i manges øyne ser bra ut og fordi den regnes som behagelig å være passasjer i.
Men det blir stadig færre av dem på vår kant av verden.


Om du i framtida ikke kan sitte på i flyet selv, kan kanskje varene du bestiller på Ebay få haik med et MD-80.
MD-80SF
Aeronautical Engineers (AEI) er nå i ferd med å sluttføre arbeidet med å bygge om det første MD-80 til transportfly.
Selskapet har jobbet med prosjektet i tre år, og prototypen var i lufta for første gang for ei drøy uke siden.
MD-80SF vil kunne frakte med seg 21 tonn.
Fortsatt noen igjen
De siste MD-80-flyene fra SAS vil forlate selskapet i løpet av 2013. Da er 45 maskiner solgt.
Disse skal erstattes av nye Boeing 737NG, Airbus 320-serien og etter hvert A320 Neo.
Les også:
SAS får flere Airbus og Boeing
Den siste MD-80-en til Norwegian ble pensjonert for ganske nøyaktig tre år siden:
Holdt på lenge
AEI holder til i Miami, Florida og regnes som det eldste selskapet som jobber med å konvertere passasjerfly til transportfly.
Selskapet ble stiftet i 1958 og har siden konvertert flytyper som blant annet:


Convair CV 340/440, Douglas DC-8, Lockeed L-1011 Tristar, Boeing 727-100/200 og Boeing 737-200/300/400.
Les også:
Slik påvirker mobilen flyets sikkerhet