Det var litt etter klokka 13 tirsdag at flygerne om bord i et Bristow Norway-helikopter meldte «pan-pan», altså et nødsignal nivået under mayday der det ikke er umiddelbar fare for liv og utstyr.
Helikopteret var på vei fra Sola til boreriggen Maersk Reacher på Valhall-feltet og fikk motorproblemer cirka 40 nautiske mil fra kysten.
Eskorte for sikkerhets skyld
– Helikopteret fløy kun med én motor, og vi sendte ut et Sea King-helikopter for å være på den sikre siden. Dersom de hadde fått problemer, kunne vi bistått på stedet, sier redningsleder ved Hovedredningssentralen Erik Willassen til Aftenbladet.no .
Ifølge NRK var det et av Bristow Norways S-92A-helikoptre som hadde motorproblemer.
Sikorsky S-92A flyr med to GE CT7-8A-motorer som hver yter 1 863 kW. Det er i utgangspunktet ingen problem å fly med kun én turbin i drift.
Det var to flygere i cockpit og 15 offshorearbeidere i kabinen på helikopteret som landet trygt på Sola ved 13.45-tida.
Helikopteret, med halenummer LN-ONW og serienummer 920090, ble tatt i bruk i november i fjor.
Bristow Norway har en flåte på 15 helikoptre, bestående av 10 Sikorsky S-92A, 3 Eurocopter AS332L Super Puma og 2 Eurocopter EC225 Super Puma.
Rekordhelikopter
Det er bare drøyt fire måneder siden den ene motoren på et tilsvarende helikopter fra samme selskap havarerte på vei fra Sola til Ekofisk.


Helikopteret snudde 90 nautiske mil fra kysten og landet igjen på Sola på kvelden torsdag 12. mai.
Ved denne hendelsen begynte oljetrykket å fluktuere på vei ut fra Sola. Deretter forsvant oljetrykket helt, og motoren stanset automatisk (shut-down).
Oljelekkasjen skal ha oppstått på grunn av at det løsnet en mutter i motoren.
Les hele saken: Løs mutter førte til motorstans
Bristow var oppstartsoperatør (launch customer) på S-92A i Europa i februar 2005.
Helikopteret som i mai fikk motorproblemer var på det tidspunktet den S-92-maskinen med flest flytimer i lufta. I mars passerte den 10 000 flytimer.
Les også: – Vi bør være storfavoritten