Stavanger: Regjeringen skal endre petroleumsskatten på norsk sokkel. Men endringene skal ikke gjelde fullt ut for prosjekter hvor utbyggingsplanene allerede er levert. Derfor rammes sannsynligvis ikke det største gassprosjektet på norsk sokkel siden Ormen Lange-utbyggingen.
- Dersom Aasta Hansteen og Polarled hadde fått full effekt av de nye reglene, ville de totale skattene økt med rundt 3 milliarder kroner, gitt en gasspris på 2.7 NOK per Sm3. Våre beregninger viser at de nye reglene ville gjort dette prosjektet ulønnsomt med denne gassprisen, sier analytiker Espen Erlingsen i Rystad Energy.
Han opplyser at Statoil og partnernes gigantinvestering på nærmere 60 milliarder kroner bare så vidt var positiv med den gamle skatteordningen.
Les mer: Tidenes 8. største utbygging, men liten interesse fra media
Viktig prosjekt
Prosjektet er svært viktig for Norge fordi gassproduksjonen på norsk sokkel ser ut til å synke kraftig etter 2020-2025. Og i Europa er det liten interesse for å bygge nye gasskraftverk dersom det er usikkerhet rundt leveransene.
Regjeringen har vært opptatt av å få på plass ny gassinfrastruktur i Norskehavet. Det vil gjøre det mer interessant for selskapene å lete etter mer gass der.
Aasta Hansteen sørger for at det kommer en ny 480 kilometer lang gassrørledning fra Aasta Hansteen til Nyhamna i Møre og Romsdal.
Les også: Aasta Hansteen: Krevende, dyrt og usikkert
Må stå på egne bein
Statoil-direktørene Øystein Michelsen og Margareth Øvrum sa for kort tid siden til Teknisk Ukeblad at det var en forutsetning for investeringen at Aasta Hansteen kunne bære gassrøret på egenhånd. Dermed ville hele prosjektet strandet dersom det hadde blitt rammet av regjeringens skatteendringer.
Oljeanalytiker i Arctic Securities, Trond Omdal, tror regjeringen uansett hadde funnet en løsning dersom Statoil hadde vært noen måneder forsinket med å levere Plan for utbygging og drift (PUD) for Aasta Hansteen.
- Dette er så viktig for regjeringen at de finner nok uansett en løsning. Vi så også det tidligere i år da de gikk inn for å redusere tariffene på gassinfrastruktur.
Les også: - Oljeindustrien har nådd toppen
Avventer med å kommentere
Statoil vil foreløpig ikke kommentere om skatteendringene ville fått, eller får, konsekvenser for Aasta Hansteen-prosjektet.
- Vi jobber med å bringe klarhet i virkningene av regjeringens forslag. Inntil videre har vi derfor ikke beregninger eller kommentarer ut over det som fremkom i dagens melding, sier kommunikasjonsdirektør Jannick Lindbæk jr. i Statoil til Teknisk Ukeblad.
Tidligere i dag sendte Statoil ut en melding hvor finansdirektør Torgrim Reitan advarer mot at den foreslåtte endringen i petroleumsskatten reduserer attraktiviteten til fremtidige prosjekter, særlig for marginale felt.
Omdal i Arctic Securities sier at reduksjonen av friinntekten i petroleumsskatten hovedsakelig er negativ for oljebransjen.
- De marginale prosjektene kan bli rammet hardt av dette. Det kan selvsagt oppstå noen positive annenhåndseffekter, som at kostnadsveksten på sokkelen reduseres, men i hovedsak er dette negativt for bransjen, sier Omdal.
Han mener at regjeringen burde balansert ordningen med insentiver til prosjektene.
Les også: Brenner så mye gass at det er synlig fra verdensrommet
Regjeringen hadde hastverk
Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at tidligere ressursdirektør i Oljedirektoratet, Rolf Wiborg, har varslet Riksrevisjonen om at myndighetene har brutt lover og regler i forbindelse med hastebehandlingen av Aasta Hansteen-prosjektet. Oljedirektoratet godkjente planene i løpet av tre uker i januar.
Opposisjonen på Stortinget er også sterkt kritisk til at olje- og energiminister Ola Borten Moe har skyndet milliardprosjektet igjennom. Statoil har fått lov til å inngå kontrakter for nærmere 20 milliarder kroner før saken har kommet opp i Stortinget.
Les mer:
Klart for milliardutbygging i Norskehavet