ABB i Norge vil stå for leveransene til verftet som bygger det avanserte rørleggingsfartøyet med stor løftekapasitet. Skipet skal bygges i Kina av Wuchang Shipbuilding Industry Group Co., Ltd (WSIC).
ABBs løsninger kombinerer elektriske fremdriftssystem, kraftproduksjon, kraftdistribusjon og automatisering basert på ABBs 800xA styringssystem.ABBs avanserte kraftsystem er godkjent for de mest krevende operasjoner med dynamisk posisjonering, DP3, med såkalt lukket buss. Det skal øke sikkerheten og redusere drivstofforbruk, utslipp og vedlikeholdskostnader, heter det i en pressemelding fra ABB.
Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge, sier at løsningen gir økt energieffektivitet, sikkerhet og pålitelighet.
Les også: Frankrike forbyr fyring med ved
Kontroll
- Systemene for kraft, automatisering, sikkerhet og beslutningsstøtte blir stadig mer avanserte. Når de blir tett sammenkoblet og kan utveksle informasjon, er fordelene signifikante: Reduserte investeringskostnader, optimalisert vedlikehold, forbedret kontroll på kraftsystemene og økt tilgjengelighet på utstyret, sier Sætre.
Det nye fartøyet er beregnet for operasjoner på ultradype havområder og trenger maksimal nøyaktighet og tilgjengelighet. Derfor ønsker både eier og operatører økt integrasjon og enklere brukergrensesnitt for drift og vedlikehold av de ulike systemene om bord.
Sætre mener at verftets valg av ABBs integrerte løsninger for krevende prosjekter vitner om solid aksept for ABBs produktportefølje.
Les også: Slik får du kontroll på eposten
Dypt og tungt
Fartøyet skal leveres i første kvartal 2018, og er designet for rørlegging, tunge løft og havbunnskonstruksjon i dypvannsmarkedet.
Slike operasjoner krever ekstrem pålitelighet, og ved å integrere elektrisk kraft, fremdrift samt systemer for tilstands- og ytelsesovervåking, øker den totale effektiviteten, tilgjengeligheten og sikkerheten.
Les også: Slik velger du riktig batteripakke
Bakgrunn
ABB i Norge har over 2300 ansatte og en årlig omsetning på rundt 10,8 milliarder kroner. WSIC ble etablert i 1934, og er et datterselskap av China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC).
Wuchang Shipbuilding Industry Group har bygget og levert mer enn 1000 fartøyer. De siste tiårene har verftet satset mer på bygging av spesialskip med høye ytelser, og levert mer enn 30 fartøyer for ankerhåndtering, tauing, offshore supply, standby-operasjoner, dypdykkingssupport, offshoreforskning og letevirksomhet for olje og gass.
Les også:
Slik ser norske kartdata ut i Minecraft
Nå blir det mindre salt på norske veier