Med en ny tilsetning av kjemikaler i bensinen, lover Statoil at du kan kjøre inntil 2,7 prosent lenger per liter med deres nyutviklede bensin enn med bensinen de i dag har på det norske markedet.
En tilsvarende tilsetning er gjort i Statoils diesel, men her er den økte ytelsen noe lavere, på rundt ett prosent.
Reduserer friksjon
Torsdag ble den nye bensinen, kalt miles, lansert i Danmark. Den finnes allere de i Sverige, Latvia, Litauen og Estland.
– Hemmeligheten bak det nye drivstoffet er nye tilsetningsstoffer som reduserer friksjonen og er enda mer effektive til å fjerne belegg i motoren, forteller senior produktspesialist Knut Skårdalsmo i Statoil Fuel & Retail.
Hva det nye tilsetningsstoffet består av, ønsker ikke Skårdalsmo i kommentere.
– Men stoffene er utviklet av eksterne aktører, og testet både i laboratorie og på vei. Vi har i tillegg til de tekniske ytelsene også hatt stort fokus på helse og miljø, og er derfor trygge på at de nye tilsetningsstoffene både er gunstige både med tanke på selve håndteringen og ikke minst sammensetningen av eksosgassene, sier han.
Les også: Her er BMWs nye ladehybrid
Bedre motorrenhold
Statoil har lenge hatt tilsetningsstoffer i bensinen som forhindrer korrosjon i motoren, og som rengjør den for avleiringer og belegg.
I det nye drivstoffet har de i tillegg valgt å øke dosen av denne type tilsetningsmidler.
– Den nye tilsetningsstoffpakken inneholder cirka samme mengde korrosjonsinhibitor. Men dosen detergent som rengjør motoren er økt noe, sier Skårdalsmo.
Han forklarer at avleiringer og belegg i motoren har stor effekt på drivstofforbruk, og at en ren motor vil kjøre lenger per mil enn en møkkete motor.
– Den nye bensinen vil dermed ha bedre effekt på eldre biler med møkkete motorer, enn helt nye rene biler uten belegg og avleiringer, men alle motorer vil ha nytte av redusert friksjon sier Skårdalsmo.
Les også: Visste du at bensinen er annerledes om vinteren enn om sommeren?
Ulikt for bensin og diesel
Mens den nye bensinen reduserer bensinforbruket med opp til 2,7 prosent, reduserer den nye dieselen forbruket med rundt en prosent. Skårdalsmo forteller ar tilsetningsstoffene til en bensin- og dieselmotor er ulike.
– I en bensinmotor ligger forbedringspotensialet utover det å fjerne belegg og avleiringer, i å endre friksjonen mellom sylinder og stempel. Årsaken til tap i en dieselmotor ligger derimot i at dysene tettes igjen. Derfor kan vi ikke utvikle ett sett av tilsetningsstoffer som fungerer på begge drivstofftypene. Vår nye miles diesel inneholder i tillegg til en effektiv detergent også skumdemper, korrosjonsinhibitor og sist, men ikke minst, tilsetninger som øker tennvilligheten til dieselen, forklarer han.
Og til tross for at tilsetningsstoffene i drivstoff kan avgjøre hvor langt du får kjørt per liter, understreker Skårdalsmo at den aller beste effekten for å øke drivstoffets ytelse er kjørevaner og kjøremønster.
– Kjøremønster og kjøremåte har alt å si. Men en kunde som kjører akkurat like dårlig som før, vil fremdeles få en nedgang i drivstoff med miles, sier han.
Og legger til at om en kunde har en veldig ugunstig kjørestil og legger om kjørestilen kan han fort spare opp mot 15 prosent.
– Men han ville da spart 17 til 18 prosent om han kjørte på miles.
Les også: Derfor er diesel billigere enn bensin
Ingen prisøkning
Til tross for økt effekt av bensin og diesel, kommer ikke prisen på drivstoffene til å endres.
– I Danmark gjøres det ikke endringer, det regner jeg ikke med at det vil gjøres i Norge når drivstoffet kommer hit heller, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail.
Han ønsker ikke å si noe om når miles kan komme til Norge. Heller ikke Skårdalsmo har noe klart svar på det nye drivstoffets ankomst.
– Men jeg tror jeg nok så sikkert kan si at det blir i løpet av 2014, sier han.
Les også:
Hva er det egentlig i smøreolje annet enn olje?
Toleddet bussmonster kommer til Norge
Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser