UUSIKAUPUNKI: Think-sjef Richard Canny inviterte med seg europeisk presse til å se Think City-produksjonen hos Valmet Automotive i Uusikaupunki (Nystad) i Finland denne uka.
Like interessant er kanskje den nye satsingen hjemme i Norge som selskapet nå varsler:
Utviklingssenter
I løpet av våren og sommeren skal Think utvide hovedkvarteret på IT Fornebu utenfor Oslo. Det vil si at all Think-aktivitet forsvinner fra Aurskog for godt.
I tilknytning til dagens lokaler på Fornebu etableres et nytt utviklingssenter, slik at alle ingeniører og all administrasjon i Think nå for første gang samles under ett tak.
Og mer plass kan behøves: I løpet av det kommende året skal elbilselskapet ansette 30-50 nye, anslår direktøren.
– Vi bruker uttrykket «elbilspesialister», men de fleste av dem vil trenger vil være ingeniører, sier Canny til Teknisk Ukeblad.
Think sier ikke hvor mye satsingen koster, annet enn at det er en betydelig investering.
Les saken: Think trenger ingeniører
Litium i mai
På utviklingssenteret vil det fortsatt være videreutvikling av dagens Think City. For eksempel kommer den etterlengtede 2+2-seteren i fjerde kvartal i år. I løpet av et år skal dessuten bilen utstyres med elektronisk stabilitetskontroll (ESP).
Nå i mai starter serieproduksjonen av Think City med litium-ionebatterier fra EnerDel.
I tillegg må det gjøres en god del utvikling på den amerikanske versjonen som skal settes i produksjon i Elkhart, Indiana om et års tid. Det handler blant annet om å kalibrere airbagene etter amerikansk sikkerhetsstandard.
Neste generasjon
Mye av dette utviklingsarbeidet overføres til den nye elbilmodellen som Think skal lansere i tredje kvartal 2012. Detaljene om denne, er Think fortsatt ikke villige til å si for mye om.
– Det blir en helt ny elbil i omtrent samme størrelse som dagens Think City, altså en bybil, sier Canny.
Han sier at de rekrutteringen nå gjøres med tanke på den kommende modellen som trolig vil ha Thinks tredjegenerasjons drivsystem, med blant annet en 51 kW-motor i stedet for dagens som yter 35 kW.
– Vi kommer til å gjøre utvikling i USA også, men dette blir konsentrert rundt chassis, eksteriør og V2G, vehicle-to-grid. Det som har med den elektriske drivlinja å gjøre, jobber vi med i Norge, understreker han.
Think sender de første 500 elbilene inn på det amerikanske markedet mot slutten av året. Disse bilene skal produseres i Finland og vil ha litium-ionebatterier slik alle USA-Thinkene vil ha.
Redusert rekkevidde
Batteripakken har en kapasitet på 22,7 kWh og veier 272 kilo. Altså 28 kilo tyngre enn Zebra-batteriene (saltnikkel) som den produseres med i dag (244 kg). Energitettheten er henholdsvis 100 Wh/kg for batteriene fra Mes-Dea og 84 Wh/kg for EnerDel-pakken.
Think oppgir en rekkevidde på 160 kilometer med begge batteriene. I motsetning til 180 kilometer som tidligere var den offisielle rekkevidden på Zebra-versjonen. Nå er bilene omprogrammert slik at den såkalte tilgjengelige energien fra Mes-Dea Zebra Sodium Z36-batteriene er 23/24 kWh. Tidligere oppga Think 28 kWh for det samme batteriet.
Forutser levetiden på elbilbatterier
– Batteriprisen er elbilens bremsekloss
Hurtiglading
Kjemien i EnerDel-batteriene er basert på en mangan-koboltoksidkatode og en karbonanode. Batteriet består av 384 prismeformede celler pakket i 2x2 parallellstrenger. Nominell spenning er 345V, sammenlignet med 371V for Zebra-batteriene.
Det skal ikke være noen merkbar forskjell i hvordan Think City oppleves å kjøre med de to batterialternativene. Den mest merkbare forskjellen er at litium-ionebatteriene ikke tappes når bilen står lenge uten å brukes, slik Zebra-batteriene blir. Dette batteriet opererer med en temperatur på 260-360 grader celsius.
Dessuten vil litium-ionebatteriene kunne hurtiglades. Think samarbeider med AeroVironment (AV) i USA om å teste hurtiglading basert på TEPCO-protokollen.
AV har lisens på denne japanske ladeprotokoll som er utviklet av Tokyo Electric Power Company.
Les mer i denne saken: Går sammen med fly- og elbilpionerer
10 biler per dag
På Valmet-fabrikken produseres det i dag om lag ti biler om dagen. Når produksjonen går for fullt, vil produksjonen være 32 biler per dag.
– Vi håper å øke volumet ganske raskt. I øyeblikket er det mangel på enkelte komponenter som er en liten begrensning, sier Canny.