At elbileiere opplever mye rekkeviddeangst synes i stor grad å være en myte, ifølge Elbilforeningens undersøkelse Elbilisten 2015.
Likevel vil nok de fleste elbileiere være enige i at rekkevidden om vinteren kunne vært bedre. Da brukes svært mye av energien fra batteriene til å varme opp kupéen.
Bosch mener å ha funnet en god løsning. Deres nye varmehåndteringssystem skal angivelig kunne øke rekkevidden vinterstid med 25 prosent. Det uten å øke batterikapasiteten, skriver det tyske industrikonsernet i en pressemelding.
Siden kupéen varmes opp av elektrisitet fra batteriet, og ikke overskuddsvarme fra motoren som i fossilbiler, kan du kjøre vesentlig kortere avstander på vinteren. Spesielt om du liker behagelige temperaturer.
Les også: Norsk teknologi snur markedet på hodet - nå skal de bygge gigantfabrikk
Energigjenvinning
En del energi går også vekk i å holde temperaturen på batteriet jevn. Litiumionebatterier er mest effektive på 35 varmegrader, og mange biler har aktiv temperaturkontroll som passer på dette.
Det nye systemet er i praksis en varmepumpe, som i seg selv ikke er uvanlig i elbiler.
Bosch har imidlertid utviklet et system som ved hjelp av kjølevæske og en rekke pumper og ventiler sørger for å frakte varme og kulde fra komponentene i bilen, og dit det trengs. Dermed skal så lite energi som mulig gå til spille.
Les også: «Vill Tesla-jakt» i Danmark
Tar varme fra mange komponenter
Systemet benytter varme som genereres i elmotoren, både under akselerasjon og regenerering, i tillegg til vame som utvikles i kraftelektronikken.
Også når batteriet må kjøles ned, skal denne varmen komme til nytte andre steder. I tillegg skal luftfuktighet i kupéen trekkes ut.
Varmepumpen skal kunne generere inntil 3000 watt i varmeenergi når den trekker 1000 watt, ifølge pressemeldingen.
Bosch mener at mer effektiv utnyttelse av varmen skal kunne gi en betydelig og rask forbedring av rekkevidden i elbiler. Systemet er utviklet i et samarbeid mellom Bosch, Mahle, Behr og andre. Systemet presenteres under bilmessen i Frankfurt.
Det tyske konsernet er imidlertid ikke fremmed for tanken om å gi bilene bedre rekkevidde ved å øke batterikapasiteten. De presenterte nylig en ny batteritype som skal kunne doble rekkevidden og halvere prisen.