INDUSTRI

Nytt varmesystem skal øke vinter-rekkevidden på elbil med 25 prosent

Mer effektiv varmeutnyttelse kan øke vinterrekkevidden betydelig.

Bosch har i samarbeid med andre selskaper utviklet en varmepumpe som utnytter varme og kulde fra mange komponenter for å redusere energiforbruket som går med til oppvarming av kupéen.
Bosch har i samarbeid med andre selskaper utviklet en varmepumpe som utnytter varme og kulde fra mange komponenter for å redusere energiforbruket som går med til oppvarming av kupéen. Bilde: Bosch
Marius ValleMarius ValleJournalist
23. sep. 2015 - 10:53

At elbileiere opplever mye rekkeviddeangst synes i stor grad å være en myte, ifølge Elbilforeningens undersøkelse Elbilisten 2015.

Likevel vil nok de fleste elbileiere være enige i at rekkevidden om vinteren kunne vært bedre. Da brukes svært mye av energien fra batteriene til å varme opp kupéen.

Bosch mener å ha funnet en god løsning. Deres nye varmehåndteringssystem skal angivelig kunne øke rekkevidden vinterstid med 25 prosent. Det uten å øke batterikapasiteten, skriver det tyske industrikonsernet i en pressemelding.

Siden kupéen varmes opp av elektrisitet fra batteriet, og ikke overskuddsvarme fra motoren som i fossilbiler, kan du kjøre vesentlig kortere avstander på vinteren. Spesielt om du liker behagelige temperaturer.

Les også: Norsk teknologi snur markedet på hodet - nå skal de bygge gigantfabrikk

Energigjenvinning

En del energi går også vekk i å holde temperaturen på batteriet jevn. Litiumionebatterier er mest effektive på 35 varmegrader, og mange biler har aktiv temperaturkontroll som passer på dette.

Det nye systemet er i praksis en varmepumpe, som i seg selv ikke er uvanlig i elbiler.

Bosch har imidlertid utviklet et system som ved hjelp av kjølevæske og en rekke pumper og ventiler sørger for å frakte varme og kulde fra komponentene i bilen, og dit det trengs. Dermed skal så lite energi som mulig gå til spille.

Les også: «Vill Tesla-jakt» i Danmark

Tar varme fra mange komponenter

Systemet benytter varme som genereres i elmotoren, både under akselerasjon og regenerering, i tillegg til vame som utvikles i kraftelektronikken.

Også når batteriet må kjøles ned, skal denne varmen komme til nytte andre steder. I tillegg skal luftfuktighet i kupéen trekkes ut.

Varmepumpen skal kunne generere inntil 3000 watt i varmeenergi når den trekker 1000 watt, ifølge pressemeldingen.

Bosch mener at mer effektiv utnyttelse av varmen skal kunne gi en betydelig og rask forbedring av rekkevidden i elbiler. Systemet er utviklet i et samarbeid mellom Bosch, Mahle, Behr og andre. Systemet presenteres under bilmessen i Frankfurt.

Det tyske konsernet er imidlertid ikke fremmed for tanken om å gi bilene bedre rekkevidde ved å øke batterikapasiteten. De presenterte nylig en ny batteritype som skal kunne doble rekkevidden og halvere prisen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.