Til tross for at alle norske tog følger en fast ruteplan, er det ikke uvanlig at det oppstår forsinkelser. For å øke sjansene for å få forsinkede tog tilbake i rute, har Sintef nå utviklet et nytt verktøy.
– Verktøyet regner, ved hjelp av avanserte matematiske modeller, ut hva som er den mest hensiktsmessige måten å få togene tilbake i rute, forklarer Sintef-forsker Arnt-Gunnar Lium.
Motstridende mål
Når et tog er forsinket, kan det raskt påvirke all annen togtrafikk på toglinjen.
Frem til nå har det vært vanlig at togleder benytter forhåndsdefinerte prioriteringsregler, tar en egenvurdering av situasjonen og bestemmer hvordan problemet skal løses.
– Vi mennesker vil typisk se på de togene som er nærmest oss i tid, og i mange tilfeller prioritere deretter. Programmet ser på alle togene som skal gå de kommende timene, og finner den beste løsningen på problemet. Det finnes ekstremt mange ulike løsninger, ved å bruke verktøyet får togleder hjelp til å se hvilke alternativer som er de beste, forklarer Lium.
Togleder velger selv hva han eller hun ønsker å ta hensyn til ved valg av løsning.
– Valget står noen ganger mellom å minimere forsinkelser eller å minimere kanselleringer. Målene kan til dels være nokså motstridende. Det er enkelt å kansellere alle tog som er forsinket, da vil forsinkelsesminuttene bli lave, men effekten blir katastrofal. Verktøyet balanserer disse to målsetningene og gir togleder råd om smarte løsninger, sier forskeren.
Les også: – Bruker mobiljammer for å få fred på toget
Bedre utnyttelse
Lium og forskerkollegaene mener verktøyet har potensialet til å gi gode resultater på sikt.
– Effekten av verktøyet kan være stor. Tester gjort på mindre lignende systemer har vist økt punktlighet. Om hvert tog blir litt mer punktlig vil det på sikt kunne legges inn mindre slakk i ruteplanleggingen, noe som gir muligheten for flere tog på den samme infrastrukturen, forklarer Lium.
Og legger til at mindre forsinkelser vil gi en bedre utnyttelse av både eksisterende og ny infrastruktur der det bygges ut.
Utviklingen av verktøyet har skjedd med støtte fra Forskningsrådets SMARTRANS-program.
Les også: Snart vil alle setene på Flirt-togene være komfortseter
Gode resultater
Verktøyet prøves for tiden ut på togledersentralen i Stavanger. Det ble tatt i bruk i april, og ser så langt ut til å gi gode resultater.
– Dette er et godt supplement til systemene vi har i dag, sier togdriftsleder Trygve Synnevaag ved sentralen i Stavanger.
Per i dag jobber kun to togledere på sentralen med verktøyet, men målet er at flere skal få testet det ut etterhvert.
– Så langt ser vi at verktøyet i en god del tilfeller gir gode effekter. Det har vært flere ganger hvor verktøyet har foreslått løsninger vi nok ikke hadde kommet på selv, sier Synnevaag.
Les også:
Nå kan du se hvor ofte ditt tog er forsinket
Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på
Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart