Boeing presenterte onsdag den nye vingedesignen som skal gjøre B737 Max enda mer effektivt.
Fjerde generasjon Boeing 737 er under utvikling og skal etter planen komme i 2017.
Som kjent har Norwegian bestilt 100 eksemplarer av flyet og blir lanseringskunde i Europa på flytypen.
Les også: Norwegian først med ny 737
Fjærtipper
Vingetippene kombinerer såkalt "rake tip"-teknologi, altså tilbakestrøkede vingetipper, med det Boeing beskriver som "dual feather winglet"-konsept.
Vingene får altså et større effektivt vingespenn uten at vingene er for lange til at Max-varianten kan parkere ved dagens 737-gater, og uten at flyet påføres altfor mye ekstra vekt.
Vingetippene er kløvd i to, med en oppoverbøyd og en nedoverbøyd del. Det kan minne litt om såkalt "wingtip fence" som Airbus innførte med sin A310 i 1985.
For øvrig benyttes lignende vingetipper på dagens A320-serie, mens A320 Neo vil få mer tradisjonelle oppoverbøyde vingetipper som i Toulouse går under navnet "Sharklet".
Les også: Airbus med forbedret A320
5,5 prosent
Da oppoverbøyde vingetipper ("blended winglets") kom på 737-serien, averterte den amerikanske flyprodusenten med fire prosent drivstoffbesparelse på de lengre rutene.
Med de nye vingetippene er tallet 5,5 prosent reduksjon sammenlignet med vinger uten bøy ytterst.
Tallene Boeing opererer med, indikerer at 737 Max vil ha et drivstofforbruk som ligger 10-12 prosent lavere per sete enn 737 NG.
Den nye halvannen prosentens innsparing som tilskrives nye vingetipper kommer på toppen, ifølge Boeing.
18 prosent
737 Max får LEAP-1B-motorer fra CFM International (GE/Snecma) under vingene.
Da Boeing lanserte Max, hevdet de at flyet vil bruke 16 prosent mindre drivstoff enn dagens Airbus A320-serie og fire prosent mindre enn A320 Neo.
Nå har Boeing regnet over igjen og hevder at Max vil ligge minst 18 prosent under dagens A320 i drivstofforbruk per sete.
Les også:
– Vi skal fly langt fryktelig billig