Enova gir 8 millioner kroner til i støtte til rederiet Halstensen Granits nye fabrikktråler.
En nyutviklet vinsj, som ifølge Enova ikke tidligere er brukt på fartøy i Norge, er ett av tiltakene som utløser støtten til den nye tråleren «Granit». Vinsjen kan ifølge Enova spare rederiet for 600.000 liter drivstoff hvert år.
Daglig leder Inge Halstensen i Halstensen Granit mener oppfinnelsen er revolusjonerende, fordi den både gir mer effektiv drift og gjør mindre skade på havbunnen.
Norsk oppfinnelse
Vinsjen gjør at de slipper å tynge ned trålbruket og tråldørene med vekter for å oppnå forsvarlig bunnkontakt.
Dermed er det mindre sjanse for å ødelegge trålutstyr og i verste fall slite trålvaierne og legge igjen bruket på havbunnen.
Med den nye vinsjutrustningen kan de også fiske i dårligere vær, slik at kvotene kan tas opp mer effektivt. Det gjør også at produksjonen blir mer effektiv, og drivstofforbruket reduseres ytterligere.
Vinsjen er designet for både trålere og ankerhåndteringsfartøy.
Utnytter spillvarmen
Det andre tiltaket som var med å utløse støtten på 8 millioner kroner, er utnyttelse av spillvarme.
Fisken som tråleren "Granit" fanger, slaktes og fileteres direkte i en fabrikk om bord. På slike fabrikktrålere går vanligvis rundt halvparten av avskjæret fra fileteringen til spille.
"Granit" skal imidlertid produsere helmel og olje, og vil da ta alt avskjæret i bruk. Spillvarmen fra motorene skal utnyttes i de enkelte trinnene i denne produksjonen.
«Granit» skal være den første hvitfisktråleren i verden som nyttiggjør alt av fisken.
– Dette er første gang et proteinrikt fiskemel blir laget av et råstoff som er så ferskt, det blir ikke mer enn fem timer gammelt. En doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen skal se på helseeffekten av melet, sier Halstensen.
Glad for aksept
Ifølge Enova gir de to tiltakene til sammen en årlig energibesparelse på nesten 20 GWh. Det tilsvarer energibruken fra nærmere 1000 norske husholdninger.
– Vi er begeistret for Enova-støtten. Både fordi vi får noen kroner, men like mye fordi vi får aksept fra kompetent hold på at det vi driver med er fornuftig, sier Halstensen.
Tråleren skal leveres første kvartal 2017.
Enovas markedssjef for transport, Petter Hersleth, mener prosjektet er både spennende og innovativt.
– Vi setter pris på at Halstensen Granit tør å satse. Fungerer disse nyvinningene etter planen, kan mange andre trålere gjøre det samme, sier han i en pressemelding.