Spørsmålet er om ankeret var defekt før skipet ankret opp eller om det ble røsket i stykker i stormen.
Borte
Ankeret skal normalt ha to kraftige klør som kan feste seg til utspring eller grave seg ned i havbunnen.
På Full City er begge klørne borte. Hver av dem veier 1.300 kilo, og til sammen veier ankeret 6,5 tonn.
Sjekker brudd
Havarikommisjonen har tilkalt en metallurg for å granske bruddflatene på det som er igjen av ankeret. Samtidig er det satt i gang leting etter klørne på ankringsplassen.
– Vi vet ikke om klørne manglet på forhånd eller om begge er revet av på ankringsplassen ved Såstein, sier avdelingsdirektør William Bertheussen i Havarikommisjonen til Teknisk Ukeblad.
Han har aldri tidligere hørt om at begge klørne på et anker har brukket av slik det er gjort her.
– Vi har fått en metallurg til å se på bruddflatene. Det har sannsynligvis brukket nå og ikke tidligere. Det er svært spesielt at begge klørne ryker samtidig, sier Bertheussen.
Ikke meldt feil
Ifølge klasseselskapet Class NK var det ikke rapportert feil og mangler på ankeret før skipet ankom Norge.
Selv om skipet ble inspisert i Kaliningrad før det kom til Brevik-området for å hente gjødsel hos Yara, er det ikke sikkert ankeret og ankerspillet ble kontrollert.
– Det forelå ingen rapporter om feil på dette. Ankeret er ikke noe som normalt blir kontrollert ved havnestatskontroller, sier Class NKs stedlige representant i Norge, Nore Nilsen.
Skulle dokkes snart
Først ved planlagt dokking og full inspeksjon for fornyelse av klassesertifikater ville ankere og ankerspill bli kontrollert.
Neste dokking var planlagt til januar 2010. Forrige dokking var i september 2007.
Full City har ett anker på hver side av baugen. Kun det ene ankeret, på styrbord side, ble brukt da skipet torsdag 30. juli droppet anker kl. 14:55, ifølge kommunikasjonen med Trafikksentralen i Brevik.
Flere feil
Teknisk Ukeblad har fra ulikt hold fått høre at ankerspillet til det ankeret på babord side ikke fungerte.
Avdelingsdirektør William Bertheussen i Havarikommisjonen kan ikke bekrefte det, men opplyser at ankerspill og vinsjer er blant de tekniske forhold de gransker nøye, sammen med kommunikasjons- og navigasjonssystem.
Ikke svar
– Det gjør vi med tanke på hva som har skjedd og den kommunikasjon – eller mangel på slik – som har funnet sted, og om skipet har mottatt værmeldingene fra Tjøme Radio, sier Bertheussen til Teknisk Ukeblad.
Kapteinen på Full City er fortsatt i Norge. Han er siktet for grov uaktsomhet etter skipssikkerhetslovens paragraf 37, om plikt til å varsle når det er fare for forurensning eller når sikkerheten for skip eller mannskap er truet.
Normal prosedyre
Ifølge Kystverket var siste loggførte kontakt kl. 14:55 da Full City i henhold til rutinen skulle melde fra om at skipet la seg for anker i det området ved Såstein som er fast ankringsplass for skip som venter på å seile inn til Porsgrunn og Herøya.
Så kom den lenge varslete stormen.
De to på vakt i trafikksentralen i Brevik (VTS -Vessel Traffic Service) kunne på sine skjermer se at fartøyet kom i bevegelse fra kl. 23.50 torsdag kveld. Først klokka 00:17 kalte de opp skipet for å høre hva som skjedde.
Skipet har ikke lov til å lette anker uten å melde fra til VTS. Skipet svarte ikke på anrop.
Det skal til enhver tid befinne seg folk på brua når et skip ligger for anker – en såkalt ankervakt, og det finnes varslingssystemer som sier fra om skipet begynner å drive.
Har du grunnstøtt?
Kort tid etter anroper Brevik VTS skipet igjen og spør rett ut: ”Full City – Har du gått på grunn?” Ifølge radarbildet til Brevik VTS ligger skipet stille igjen fra klokka 00:23.
Da står det godt plantet på Såstein med skjæret stående opp gjennom den første stålplata, gjennom bunkerstanker og inn i minst tre lasterom.
Da ble det brått mye lys tent om bord på skipet, ifølge øyenvitner. Fra da tok det to timer til beboerne i Brevik begynte å kjenne lukta av olje.
Da hadde de første literne med seig bunkers lagt seg inn i de populære badeplassene ved Langesund, ca. en nautisk mil fra havaristen.
Full City skal trekkes av grunn mandag.