– Å kjøpe og kansellere EU-klimakvoter ville være et mer effektivt miljøtiltak og mer økonomisk effektivt enn å støtte fornybar energi og ulike energieffektiviseringstiltak, skriver OECD i sin miljørapport om Norge som ble lagt fram i dag.
Norge skal etter planen bli med i svenskenes elsertifikatmarked fra 1. januar 2012. Da må norske strømkunder betale for utbygging av 13.2 TWh fornybar kraft. En stor del av dette vil etter alt å dømme være relativt dyr vindkraft.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Les også: – Merkelig å spørre om miljøgevinsten
Uavklart biogevinst
OECD stiller også spørsmål ved målet om 14 TWh bioenergi i 2020.
– Det kan være grunn til ytterligere å vurdere nettovirkningen på CO2-utslipp ved å nå et slikt må, skriver OECD.
Rapporten viser til at debatten om i hvilken grad bruk av biomasse fra skog er CO2-nøytral, fremdeles er uavklart.
Les også: – Dette kan endre klimaregnskapet
Pionerrolle
Rapporten gir imidlertid et positivt bilde av Norges klima- og miljøarbeid. Blant annet spiller Norge “en pionerrolle i miljøbeskyttelse og bærekraftig utvikling”.
Men i rapporten går det fram at det vil bli vanskelig for Norge å nå sine klimamål, spesielt innenfor transportsektoren som står for mer enn en tredel av de norske klimagassutslippene.
Les også: Vi kan bli 77 prosent fornybare
Skjev drivstoffskatt
OECD slår i den forbindelse fast at det ikke finnes noen miljømessig grunn til å skattlegge diesel mindre enn bensin, slik det gjøres i dag. Dieselavgiften burde isteden vært høyere enn bensinavgiften, siden CO2-utslippene per liter diesel ifølge rapporten er 12 prosent høyere enn for bensin.
OECD foretar slike evalueringer jevnlig, og den forrige rapporten om Norge kom i 2001.
Les også: – Bioenergi kan hindre klimabombe