Den japanske bilprodusenten Mitsubishi innrømmer å ha jukset med tester for å presentere et kunstig lavt drivstofforbruk.
Rundt 600.000 biler er omfattet av jukset, som blant annet skal ha dreid seg om å benytte en testmetode for å oppgi drivstofforbruk som var annerledes enn den som er påkrevd av japansk lov.
Det ble klart på en pressekonferanse som startet klokken 10.
Fire modeller
Ifølge en pressemelding fra Mitsubishi dreier det seg om fire småbilmodeller - eK Wagon, eK Space, Dayz og Dayz Roox, hvorav de to siste er solgt under Nissan-merket.
Alle bilene er såkalte Kei-biler – en biltype med 660-kubikks bensinmotor som er svært populær i Japan, men ikke har fått noe stort gjennombrudd internasjonalt. Disse bilene har spesielt lavt forbruk og utslipp, og tilhørende avgiftslettelser.
Den feilaktige testmetoden skal også ha blitt brukt på andre modeller produsert for det japanske markedet, ifølge Mitsubishi, som skriver at de på grunnlag av dette også vil undersøke biler som er produsert for salg utenlands.
For at undersøkelsen skal bli så uavhengig som mulig, vil Mitsubishi utstyre etterforskningskomitéen med kun eksterne eksperter.
Jukset ble oppdaget da Nissan testet drivstofforbruket i sine biler og fant avvik fra de oppgitte tallene. Det skal ha vært feil data for rullemotstand som førte til juksetallene.
Skandaler på skandaler
De asiatiske bilprodusentene Kia og Hyundai har tidligere måttet betale milliarder av kroner til amerikanske myndigheter for å ha overdrevet sine bilers drivstofføkonomi.
I fjor innrømmet den tyske bilprodusenten Volkswagen å ha installert en programvare i dieselbiler som gjorde at de viste feilaktig lave NOx-utslipp i testsituasjoner. Programvaren var installert på 11 millioner biler.
Mitsubishi-aksjen falt 15 prosent etter at jukset ble kjent onsdag.
Saken blir utvidet.