DETROIT: Mot slutten av året skal Volvo som kjent starte produksjonen av V60 plug-in. Den har dieselmotor og er beregnet på det europeiske markedet.
Til bilmessen i Detroit hadde Volvo en konseptstudie der den samme hybridteknologien anvendes i en XC60 i kombinasjon med en bensinmotor.
– Dagens hybrider har begrenset potensial. Plug-in-hybrider er den beste mellomløsningen på vei mot de helelektriske bilene, sier Volvo-sjef Stefan Jacoby.
For Kina og USA
Men hva slags ladbar hybrid svenskene skal sette i produksjon i tillegg til V60, har de ennå ikke bestemt seg for:
– Vi trenger en slik plug-in for bensinmarkedene, altså USA og Kina. Det står mellom XC60 og S60. Det er klart at det er enklest med XC60 med tanke på å plassere det store batteriet, forteller Paul Gustavsson som er sjef for forretningsutvikling i Volvo.
Det vannkjølte litiumionebatteriet fra LG Chem har en kapasitet på drøyt 12 kWh hvorav Volvo anvender 8. Det skal gi batteriet en levetid på minst 5 000 sykler.
Egenutviklet motor og plattform
XC60-konseptet har et medlem av den nye motorfamilien VEA (Volvo Environmental Architecture) under panseret – en firesylindret, turboladet toliter som yter 280 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 380 Nm.
VEA kommer i 2013.
I tillegg bygger Volvo på en plattform utviklet etter at de ble solgt fra Ford.
– Så nå er skilsmissen fra Ford gjennomført?
– Nei, slettes ikke. Ford er fortsatt både vår største kunde og største leverandør, påpeker Gustavsson.
Størst vekst
Volvo solgte nesten 450 000 biler i fjor. Og det var XC60 som solgte mest globalt, med mer enn 100 000 eksemplarer.
Muligens er det Geely-effekten som slår til, for hjemme hos foreldrene i Kina økte Volvo med 54 prosent i fjor.
I USA økte Volvo med 25 prosent i 2011 og er per i dag det raskest voksende importmerket i dette markedet.
– Vi er på god vei til å nå målet vårt om 800 000 solgte biler årlig innen 2020. Og plug-in-hybrider er en viktig del av strategien på vei dit, sier Jacoby.
Volvo og Siemens i elbilsamarbeid