Nå er sentrale deler av nettet så dårlig at det ikke kan reddes av vedlikehold, men må byttes.
Full utskifting
Ifølge Aftenposten har den erklærte jernbanevennlige Stoltenberg-regjeringen et dokumenterbart medansvar for at milevis med skinner, sviller, strømledninger og pukk må skiftes helt ut. Jernbaneverket bekrefter at nedgangen i midler til fornyelse og vedlikehold fortsatte i 2007 og 2008.


- Vedlikeholdet har gjennom flere år ikke holdt mål. Det har medført slitasjeskader så store at det ikke hjelper å ta opp igjen et normalt vedlikehold. Nå handler det om full utskifting av deler av nettet, blant annet i Oslo-området, sier banedirektør John Ole Grinde til Aftenposten.
Svært dyrt
Økt trafikk på skinnene de siste årene bidrar til økt slitasje, og prisen man må betale for å droppe det daglige vedlikeholdet er høy:
Grinde anslår at det koster mellom 5000 og 10.000 kroner meteren for full utskifting, mens prisen for daglig vedlikehold er 250 kroner meteren.
- Konsekvensene av et for dårlig vedlikehold er større enn det vi hadde forutsatt, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger til avisen.