Produkttankeren Mar Cristina er forfulgt av uhell.
Da skipet i august 2011 skulle laste prosessvann fra Oleon i Sandefjord, eksploderte det.
Kapteinen besluttet å bruke trykkluft for å løsne en propp i et rør. Det skulle han ikke ha gjort. Det endte med en eksplosjon i en tank, revner i tanken og istykkerrevne rør.
Oleon: Oleon føler seg forfulgt av Miljødirektoratet etter henleggelse
Tungolje
I jula i fjor, under nytt navn, havnet skipet på grunn utenfor kysten av Marokko. MT Silver ble liggende og lekke olje rett ved innseilingen til havna Tan Tan.
Skipet var da lastet med 5.000 tonn tungolje (IFO 380) og 24 tonn diesel. Det var på vei fra Santa Cruz de Tenerife med olje til et varmekraftverk ved Agadir i Marokko.
Slet seg
På grunn av dårlig vær, klarte ikke skipet å komme inn til havn i Tan Tan ved Atlanterhavskysten.
Skipet ankret opp i påvente av bedre vær, men det mistet taket på grunn av bølger og store dønninger. Ulykken førte til et mindre oljeutslipp, både fra bunkerstanker og lasttanker.
Les også: Dette har folk prøvd å få til i 150 år
Nye navn
Mar Cristina/Silver er 114 meter langt, 16,9 meter bredt og er på 6672 dødvekttonn. Det ble bygget i 2001 i Tyrkia og fører marokkansk flagg.
Skipet har endret navn tre ganger på knappe to år. I april 2012 byttet det navn fra Mar Cristina til Mar Carmeni. I januar 2013 ble navnet igjen endret, nå til Adrar. Det varte bare til mai, da skipet fikk navnet Silver og gikk på grunn lille julaften 2013.
Les også: De bygger luksustrålere for fiske og turisme
Til reparasjon
Etter en drøy uke ble skipet reddet og sendt til reparasjon.
Det finnes ingen AIS-spor av skipet siden 1. september. Skipet står nå registrert som "Under repair» og befinner seg i Las Palmas på Gran Canaria, ifølge Marine Traffic.
Les også:
Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler