Teknisk Ukeblad har siden desember skrevet flere saker om elektrifiseringen av Utsirahøyden, som foreløpig består av feltene Edvard Grieg, Johan Sverdrup, Gina Krog og Ivar Aasen.
Stortinget ønsker at alle plattformene på Utsirahøyden blir elektrifisert, og krever at Edvard Grieg-plattformen skal drives med kraft fra land dersom en slik løsning blir klar.
Før jul avdekket Teknisk Ukeblad at Oljedirektoratet mener Lundin har holdt tilbake informasjon og satt norske myndigheter i en «vanskelig situasjon», ettersom Edvard Grieg-plattformen etter ODs synspunkt må redesignes for å oppfylle vilkåret om at hele kraftbehovet til feltet skal dekkes med kraft fra land.
Les også: Lundin forsøker å berolige Stortinget om Edvard Grieg
Skal følge Stortingets vilkår
Teknisk Ukeblad har forsøkt å få Olje- og energidepartementet i tale i forbindelse med Edvard Grieg-saken.
Departementet ønsket å svare skriftlig på våre spørsmål og skriver følgende i en epost:
«Rettighetshaverne vil tilrettelegge Edvard Grieg-innretningen for å kunne ta i mot kraft fra land, jf Prop. 88 S (2011-2012). Ved stortingsbehandling samtykker Stortinget i at Olje- og energidepartementet godkjenner plan for utbygging og drift. Endelig godkjenning av prosjektet gis i et godkjennelsesbrev fra departementet. Det er operatøren og øvrige rettighetshaveres ansvar å gjennomføre prosjekter på norsk sokkel i tråd med de vilkår som er satt. Departementet kommenterer ikke innholdet i arbeidsmøter mellom myndigheter og enkeltselskaper.»
Les også: Gassturbinen på Edvard Grieg vil kjøre uansett om det blir elektrifisering
– Ingen tog har gått
Olje- og energiminister Tord Lien er noe mer konkret når Teknisk Ukeblad snakker med ham.
Han sier at ingen tog har gått på Utsirahøyden, men at det var helt naturlig at Edvard Grieg ble utstyrt med gassturbiner fordi feltet kommer i produksjon før de andre feltene på Utsirahøyden.
– Lundin har fått en go-ordre fra den tidligere regjeringen, og det må jeg forholde meg til. Det var ikke landstrøm klart på det tidspunktet. Det er ikke sånn at noen tog på Utsirahøyden er gått med mindre det er tekniske detaljer som den rødgrønne regjeringen har åpnet for som ikke jeg kjenner til. Alle muligheter er fortsatt åpne, sier han.
Ville blitt stoppet
– Men dere jobber for å få en elektrifiseringsløsning på Utsirahøyden?
– Sverdrup vil bli elektrifisert, det tyder alt på. Alternativet er sannsynligvis mange års utsettelse fordi det er det eneste man har planlagt for. Når vi kommer til neste skritt får vi se hva som skjer med Edvard Grieg. Men de har fått en marsjordre. Hadde de ikke fulgt den ville de selvfølgelig blitt stoppet både av OD og OED, sier Lien.
Les også: Sentrale politikere var skeptiske til Lundins design av Edvard Grieg-plattformen
– Ikke gitt at Edvard Grieg ikke blir elektrifisert
– Men i møtereferatet mellom OD og Lundin kom det fram at direktoratet ser flere forhold ved designet som gjør det vanskelig å oppfylle vilkårene i PUD-godkjenningen?
– Det er på ingen måte gitt at det ikke blir elektrifisering, helt eller delvis, av Edvard Grieg ennå. Det er viktig å ha med seg at det tidligere regimet godkjente Edvard Grieg. Hva som blir ståa på Utsirahøyden når alt er på plass er ikke klart ennå, sier han.
– Men er det en teoretisk mulighet for at Lundin kan fortsette med gassturbiner?
– Det er en teoretisk mulighet for mye rart. Det er et mål å elektrifisere, ikke bare Utsirahøyden, men de stedene på norsk sokkel der det kan gjøres innenfor forsvarlige kostnadsrammer, sier olje- og energiministeren.
Les også: Statoil nekter for at kraft fra land forsvinner fra Sverdrup
Dette er bekymringene rundt Utsira-elektrifiseringen