Mandag omtalte tu.no patentsøknader fra Aker Solutions på en robotdrevet oljeplattform. Foreløpig er det et ganske fjernt fremtidsscenario, skal vi tro flere eksperter.
I mellomtiden utvikles teknologi som robotarmer og mobile roboter som kan utføre enkle inspeksjons- og vedlikeholdsoppgaver. Og noen av dem er allerede klar til bruk.
Nytteverdi på kort sikt
– Det er i dag svært få roboter i aktiv bruk i oljenæringen, forteller Sture Holmstrøm, forskningssjef ved Sintefs avdeling for anvendt kybernetikk.
For olje- og gassinstallasjoner har fokuset innen robotikk skiftet fra store, fast installerte robotanlegg for ubemannede plattformer til mobile og spesialiserte roboter. Nytteverdi på kort sikt er et stikkord.
Under kan du lese om noen av løsningene som er på gang.
I Det kaspiske hav er det planer om å bruke en mobil robot kalt Sensabot til inspeksjonsoppgaver på Kashagan-feltet.
Der gir store mengder giftig hydrogensulfidgass et krevende arbeidsmiljø.
National Robotics Center i Pittsburg, USA utvikler roboten i samarbeid med Shell.
Roboten kan kjøre, men også bevege seg opp og ned trapper.
- Utdanning: Nå kan du bli droneingeniør
Tidlig i teknologiutviklingen
Sintef er sammen med NTNU det desidert største forskningsmiljøet innen robotteknologi i Norge. Sintef har i dag 25 personer som driver med robotikk i Norge.
Sture Holmstrøm forteller dette om statusen for robotikk offshore:
– Det er tidlig i teknologiutviklingen og utfordringen er å utvikle robust teknologi, sier han.
– Det er i dag få anvendelser av robotikk offshore som vil gi gevinst på kort sikt, med et mulig unntak for innvendig inspeksjon av tanker hvor HMS-utfordringen gjør arbeidsoperasjonene svært tidkrevende og kostbare, forteller forskningssjefen.
- Unik video: Bli med inn i Kompletts splitter nye robotlager
Robotarm med høytrykkspyler
Nettopp inspeksjon av tanker med robotteknologi har vært et satsingsområdene for oljeserviceselskapet Prezioso Linjebygg. Sammen med blant annet Norske Shell og Statoil har de utviklet en robotarm til dette.
Produktet som går under navnet Telbot, kan også rengjøre tanker med høytrykkspyler.
– Fordi personell ikke behøver å entre tanken som skal inspiseres, reduseres nedstengingstiden. Man sparer også betydelig tid på forberedelser og etterarbeid. I tillegg kommer den viktige HMS-gevinsten ved at man unngår å ha personell inne i tankene, skriver Eilif Nerland, som er prosjektleder og senioringeniør i selskapet.
Armen har en rekkevidde på seks meter innvendig og bevegelsene kan enten forhåndsprogrammeres eller fjernstyres manuelt. Robotarmen er EX-sertifisert og kan derfor brukes der det kan være eksplosjonsfarlige gasser.
Første generasjon av armen er brukt til inspeksjoner ved Shells anlegg på Nyhamna.
Nerland i Linjebygg tror kostnadsbevisstheten i bransjen gir dem muligheter.
– Det er alltid en viss modningsprosess før bransjen blir klar over mulighetene en slik løsning innebærer. Men timingen bør være perfekt, gitt bransjens store kostnadsfokus. I tillegg er HMS like viktig som alltid, skriver han.
De andre samarbeidspartnerne bak armen er Gassco, Wälischmiller Engineering og Forskningsrådet.
Robotkonkurranse
Også oljeselskapene er interessert i løsninger som kan kutte kostnader.
Total og det franske forskningsrådet arrangerer konkurransen Argos, der flere forskningsmiljøer konkurrerer mot hverandre om å lage en autonom robot som kan brukes på oljeinstallasjoner.
En av deltakerne er teknologiselskapet GMW, som har laget den trappeklatrende roboten Foxiris.
– Foxiris er en «flipperbasert», intelligent robot tilpasset olje- og gassbransjen med lange, «rullerende føtter» som muliggjør bevegelse i trapper og håndtering av rør, fortalte Marta del Pozo Ortiz i GMV til Teknisk Ukeblad.
I Brasil sponser Statoil og Petrobras et forskningsprosjekt for å utvikle en skinnegående inspeksjons- og overvåkningsrobot til bruk på offshore-installasjoner.
Resultatet er roboten «Doris» som testes i ved Petrobras' forskningssenter i Rio de Janeiro.
- Effektivisering: Droner og 3D-modeller hjelper norsk byggebransje å konkurrere ut billige utlendinger
Målet er autonomi
De mobile robotene er i dag er utstyrt med kamera, og mange sensorer for å registrere blant annet gass, varme og vibrasjoner fra utstyr på plattformen og kan brukes til å utføre enkle inspeksjons- og vedlikeholdsoppgaver. Som en ROV kan de fjernstyres fra et operasjonssenter.
Men målet er at de i stadig større grad skal kunne gjøre sine oppgaver uten å måtte fjernstyres.
– Foreløpig er det veldig enkle operasjoner som vi prøver å gjøre autonomt, mens de mer avanserte oppgaven må være fjernstyrt, sier forteller Sture Holmstrøm ved Sintef.
- Motorteknologi: Slik skal forbrenningsmotoren bli renere