– Dette er litt historisk. Det er det første konkrete oppdraget i vindsammenheng for CCB Kollsnes, sier daglig leder Irene Lillehammer til Teknisk Ukeblad.
Selskapet er en del av oljebasen Coast Center Base utenfor Bergen og skal sammenstille en 28 meter høy modell av Sways nye flytende understell.
– Selve modellen er i 1:6, så oppdraget er ikke gigantisk. Men det som er stort er at vi bygger opp kompetanse innen vindkraft, sier Lillehammer.
Les også: Oljebase satser på vind
2013: 5 MW-turbin
Sway skal teste ut en 5 megawatts (MW) turbin utenfor Karmøy i 2013, men vil først teste ut en mindre modell for å finne ut om teknologien duger. CCB Kollsnes skal også ha selskapet Sway Turbines nye 10 MW-turbin på sitt område, og ser store muligheter i havvinden. De har dypvannskaier og er vant til å håndtere store og tunge saker som skal plasseres ut langt til havs.
– CCB begynte for to år siden å etablere en prosjektgruppe innen vindkraft. Vårt anliggende er å få et nytt ben å stå på inn i fremtiden, i tillegg til dagens basetjenester for olje- og gassektoren. Vi satser særlig på offshore vindkraft, som kommer på sikt, sier Lillehammer.
– Hvor viktig er det at norske miljøer står sammen for å posisjonere seg i dette nye og raskt voksende markedet?
– Jeg tror det er veldig viktig at miljøet står sammen. Skal du satse på vindkraft fremover, spesielt mot England og Doggerbanken og alt det som kommer, så må man etablere flere samarbeidskonstellasjoner og nettverk og presentere seg som et mer helhetlig konsept. Det er veldig viktig at man bygger nettverk og bygger joint ventures.
Les også: Verdens største vindturbin får konsesjon
Kan lære av oljebransjen
– Slike samarbeid har leverandørene innen olje og gass drevet med lenge?
– Nettopp. Vi skal ikke finne opp hjulet helt på nytt, men vi må bruke den kompetansen vi har. Det er den vi må bruke nå, sier Lillehammer.
– Det er mange bedrifter på Vestlandet som satser mye på havvind nå?
– Arena NOW gjør en kjempejobb for å knytte bedrifter på Vestlandet sammen, slik at vi kan bygge nettverk. Vi ønsker å bli en multileverandør innen logistikk. Det er det vi kan. Men vi må finne komplementære partnere som gjør vårt konsept enda mer interessant. Vi vil utvide med transport og for eksempel satse på fundamenter.
Først betong, så flytere
Sway har en toårig konsesjon fra Kystverket til å teste sin nye flytemodell i skala 1:6, og har fått støtte fra Forskningsrådet til produksjonen.
– Dette er første trinn til en fullskala flyter som skal settes opp utenfor Karmøy i 2013. Dette blir en enormt viktig læringsarena, og vi er enormt glade for at vi er med fra begynnelsen. Det gir oss de fortrinnene vi trenger for å gå videre når man skal stille opp de første fullskala flyterne. Sway skal også teste verdens største turbin på vårt område. Den skal testes i full størrelse og vil rage 192 meter opp til øverste vingespiss, sier Lillehammer.
– Hva håper du vil skje i dette markedet?
– Jeg er optimistisk. Jeg tror dette markedet vil ta av. Men flyterne ligger lengst frem. Betongfundamentene kommer først, som i oljebransjen. Strekkstagsplattformene kom jo ikke til å begynne med. Det er en litt lik utvikling i offshore vind. Først er det betong og stål, og så kommer flyterne trolig for fullt etter 2020.
Les også: Hun får sving på turbinene
Tror på vektreduksjon
Lillehammer har stor respekt for ingeniørene i Sway, som har jobbet mye med å få ned vekten på sin flyter. Den veier bare halvparten av Statoils prototype Hywind.
– Det Sway har gjort innen engineering gjør at den er halvparten så tung, og den kan festes på dyp på opptil 400 meter. De legger opp til en mer kostnadseffektiv konstruksjon. Hywind var verdens første, men ikke verdens billigste. Nå kommer Sway og gjør det på en annen måte, sier Irene Lillehammer.
Les også:
Sway-vindpark kan forsvinne til utlandet